HSE hand in hand met virtual reality bij BASF

by Audrey Van den Bempt
HSE hand in hand met virtual reality bij BASF

Hoe kan je gebruik maken van nieuwe technologie om veiligheidsopleidingen te verbeteren? Dat is de stelling die BASF tackelde. Zij gingen de uitdaging aan om hun medewerkers met onveilige situaties te leren omgaan zonder ook maar enig risico. Met behulp van virtual reality (VR) zijn zij erin geslaagd om potentieel gevaarlijke situaties te recreëren, wat trainingen des te waardevoller maakt.

De VR-bril

Er bestaan vele manieren om opleidingen te geven rond het observeren en reageren op een risicovolle omgeving. In een klaslokaal steek je echter weinig op van de realiteit. Andere opleidingen proberen de omgeving te simuleren, maar tot noch toe kan er niets tippen aan de VR-bril. Dankzij de BASF 4.0 movement is de organisatie zich zeer bewust van nieuwe technologieën, en daardoor kwamen ze bij VR terecht. 360° video’s van verschillende werkplekken tonen eventuele valkuilen; onveilige omstandigheden die geselecteerd worden op basis van grondige analyse van werkplekongevallen. Goed nadenken over het scenario is hier het belangrijkste, en acteurs en figuranten erbij halen zorgt voor een levensecht resultaat.

Interactie en participatie

Hoewel de VR-brillen een spectaculair onderdeel vormen, zijn ze niet het enige waardevolle aspect van de opleiding. Terwijl één iemand op virtuele ontdekkingstocht gaat, kunnen de collega’s op een scherm volgen wat er zich afspeelt. Nadien is er tijd voor interactie. Wat viel op? Wat ging goed en wat kon beter? En het belangrijkste van al, hoe pak je zelf die situatie aan als deze zich ooit echt voordoet? Deze laatste stap is cruciaal. Medewerkers kunnen hun eigen veiligheid in handen nemen en wat ze ervaren hebben omzetten in nieuwe gewoontes op de werkvloer.

Leren door te doen

Gebruik maken van VR, of eender welk ander high-tech hulpmiddel, brengt voorbeelden en oefeningen dichter bij de reële context. Nieuwe technologieën kunnen dus een meerwaarde vormen bij een combinatie van online leren en contactonderwijs. Deze hulpmiddelen kunnen ervoor zorgen dat je aan de 70/20/10 regel voldoet: 70% van wat we bijleren gebeurt door dingen te doen, 20% door het goede voorbeeld van anderen en slechts 10% door een formele opleiding. De VR-bril gebruiken tijdens een training valt dus onder die 10%. Nadien starten de discussies onder collega’s, waardoor de nieuwe kennis geabsorbeerd en toegepast wordt en de collega’s vanzelf in de doefase terechtkomen.

Design thinking

Ook design thinking is iets waar je rekening mee moet houden bij het implementeren van nieuwe technologieën. Voor BASF is design thinking een van de nodige competenties in hun 4.0 digitale wereld. Ze begonnen van nul af aan met de ontwikkeling van de virtuele veiligheidsopleiding. Scenario’s schrijven en filmen ging vlot, de VR-brillen waren beschikbaar en de software kon op een veilige manier gedownload worden. De verbinding van de brillen met het beveiligde wifinetwerk zorgde echter voor een kink in de kabel, en dat is waar design thinking aan te pas kwam. Door de brillen zelf te configureren als een wifihotspot, was het niet langer nodig om met het BASF-netwerk te connecteren. Meer dan de VR-bril heb je dus niet nodig, wat maakt dat de opleiding eender waar gegeven kan worden en makkelijk aanpasbaar is voor andere doelgroepen of werkomgevingen.

Zin in meer?

Nieuwe technologieën op vlak van veiligheid en preventie zijn in volle ontwikkeling. Wil je hier alles over te weten komen? Laat je inspireren op het Future of HSE congres!

Lees ook