Een groeimindset voor positieve vibes

by Elke De Wit
Een groeimindset voor positieve vibes

Hoe komt het toch dat sommigen het glas altijd half vol vinden terwijl anderen vooral naar de lege helft lijken te staren? Voel je jezelf wel eens verstarren voor een uitdaging waar je collega net op kickt? Ook omgaan met tegenslag lijkt de ene zoveel vlotter af te gaan dan de ander. Waar zit het verschil? Chief Happiness van Tryangle en Gelukspersoonlijkheid van het jaar Griet Deca zoekt naar antwoorden op deze vragen tijdens de Management Assistant Day. In dit artikel zoomt ze alvast in op een aantal basisbegrippen zoals mindset, duurzaamheid en werkgeluk.

Wat is mindset?

Je mindset is een denkstijl die bepaalt hoe je naar jezelf en de wereld kijkt. Het is bij wijze van spreken de bril op je neus die bepaalt hoe de realiteit bij jou binnenkomt. En hoe jij die realiteit interpreteert zal bepalend zijn voor jouw leefwereld.

Een voorbeeld helpt verhelderen wat het belang van mindset precies is. Beeld je in dat twee passagiers op de achterbank van een auto zitten. De wagen raakt betrokken bij een licht ongeval. De passagiers komen er zonder kleerscheuren vanaf. De ene is opgelucht en prijst zich gelukkig dat er enkel wat blikschade is. De andere passagier gaat in shock en is ontzettend onder de indruk van het gebeuren. De situatie is wat ze is. Daar zit geen emotie op. De emotie ontstaat pas in de ervaring en de interpretatie van de situatie. De mindset van de persoon in kwestie bepaalt hoe ze dit gebeuren ervaart en welke emotionele beleving die met zich mee brengt.

Een groeimindset of een vaste mindset

Brené Brown, onderzoekshoogleraar in maatschappelijk werk aan de University of Houston, definieerde twee mogelijke types mindsets. Je kan een groeimindset hebben of een vaste mindset. Het contrast tussen beide soorten wordt grotendeels bepaald door twee kenmerken. De fundamentele overtuiging dat capaciteiten al dan niet ontwikkelbaar zijn en waar de focus wordt gelegd.

Mensen met een groeimindset kijken naar de wereld vanuit een lerend perspectief. Feedback wordt gezien als een leerkans. Die input is ook zeer welkom aangezien leren en ontwikkelen het grote levensdoel is. Om dat te kunnen realiseren, is er werk aan de winkel en moeten uitdagingen benoemd en aangegaan worden. Succesverhalen en positieve feedback vormen een inspiratiebron terwijl het eigen falen wordt verklaard door een situationele en motivationele benadering. Falen is trouwens een slecht gekozen woord aangezien fouten gezien worden als nuttige leermomenten. De focus ligt bij mensen met een dergelijke kijk op de wereld op het groeien en ontwikkelen. Uit het onderzoek van Brené Brown blijkt tevens dat mensen met een groeimindset veerkrachtiger zijn. Daarnaast gaan ze positiever om met veranderingen en uitdagingen.

Bij mensen met een vaste mindset zien we vaak een eerder defensief gedrag optreden. Succes van collega’s kan als bedreigend worden beschouwd en feedback komt over als kritiek. Doordat falen wordt toegeschreven aan onveranderlijke persoonlijke eigenschappen, wordt hard werken om iets te verbeteren op slag nutteloos. Uitdagingen worden dan ook liefst uit de weg gegaan. Aangezien de focus ligt op het eindresultaat, zijn gemaakte fouten bewijzen van incompetentie. Vanuit een vaste mindset wordt het leven snel minder comfortabel. Er is minder kans op een positieve blik, helpende stresshanteringstechnieken en duurzame ervaringen van (werk)geluk. Net daarom zien we heel wat mensen die vaststellen dat ze vanuit een vaste mindset naar de wereld kijken, aan de slag willen gaan met oefeningen en technieken om te transformeren tot een groeimindset. De neurowetenschap onderschrijft alvast dat het mogelijk is te transformeren van vaste mindset naar groeimindset. Dankzij de neuroplasticiteit van onze hersenen, en de verbindingen die steeds opnieuw kunnen gelegd worden, kan een vaste mindset absoluut ontwikkeld worden tot een groeimindset.

De groeimindset als driver voor positiviteit

Het mag duidelijk zijn dat een vaste mindset voor bijzonder vruchtbare grond zorgt waarin negatieve zaadjes moeiteloos kunnen ontkiemen. Voor je het weet heb je een landschap vol prikkelbare cactussen op een bedje van een klaag- en zaagcultuur.

Op weg naar positiviteit kunnen we maar beter het stuur van ons leven vastnemen met behulp van een groeimindset. Veel meer kans op succes! Geen garantie, weliswaar, want er spelen natuurlijk nog meer factoren mee als je positief uit de hoek wil komen. Zelfs met de meest sterke groeimindset zijn er goede en minder goede dagen en dat is volkomen normaal. Tevens zien we dat deze mindset medebepalend is voor de gemaakte keuzes wanneer stress de kop opsteekt.

Mocht het een verrassing zijn dat mensen ook onder stress (on)bewuste keuzes maken, dan nodig ik je uit om de brug over te steken naar het domein van de stresshanteringstechnieken. In grote lijnen komt het hierop neer: er bestaat een lijstje aan coping mechanismen die ons vooruit helpen en een lijstje met manieren om met stress om te gaan die minder gezond voor ons zijn. Onbewust kiezen we vaak voor de ongezonde variant die ons niet helpt.

Een concreet voorbeeld: je hebt een slechte dag gehad op het werk. Je hebt een sneer gekregen van een manager, een onvriendelijk telefoontje bracht je van de wijs en daarna bleek ook je computer nog eens tegen te werken, want het bestand waaraan je uren gewerkt hebt, blijkt plots spoorloos en daar gaat dus al je werk. Nog geen tien minuten later valt er een mail binnen van de projectverantwoordelijke die net dat verdwenen bestand dringend nodig heeft. Beeld je in met welk gevoel je die avond naar huis gaat Vanuit de ontstane stress– of je er nu bewust van bent of niet! – treedt jouw persoonlijke coping mechanisme in werking. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen opteren om te relativeren en jezelf duidelijk te maken dat er heus wel ergere dingen in het leven zijn. Een bepaalde stresshanteringstechniek brengt ook altijd een bepaald gedrag met zich mee: je zou door het relativeren kunnen beslissen om de projectverantwoordelijke op te bellen, de situatie uit te leggen en bijvoorbeeld samen een nieuwe deadline te prikken.

Echter, stel dat jouw persoonlijke stresshanteringstechniek ervoor zorgt dat je aan het piekeren slaat. Het enige dat jouw inner eye nog kan zien, is een projectverantwoordelijke die razend is en aan jouw baas vertelt hoe slecht je wel bezig bent. Je voelt je tanden al klapperen van het plots zeer plausibele scenario waarin jouw C4 morgenvroeg op je bureau zal liggen wachten. Je springt helemaal verkrampt achter je laptop om dan te merken dat je je geen sikkepit meer herinnert van wat je allemaal geschreven had in dat bestand. Inspiratie is wat je nodig hebt, ademt snel een paar keer in en uit – dat kan alleen maar helpen volgens Flair – om dan te merken dat er zich nog steeds geen enkel zinnig idee heeft aangediend. In een heuse schrijfkramp breng je drie vierde van de nacht door achter je computer om daarna stikkapot en nog steeds zonder bestand toch maar in bed te kruipen. De volgende ochtend laat ik over aan je eigen verbeelding – maar het pure horrorscenario schrijft zichzelf vast vlotjes.

Duurzaam werkgeluk

We zouden kunnen besluiten dat we stress maar beter weghouden uit ons bestaan, toch? Nee, hoor! Naast het feit dat stress in oorsprong een heel gezond fenomeen is – het heeft ons al die generaties doen overleven! – is het niet realistisch om alle stress uit ons leven te bannen. Stress is nu eenmaal deel van ons bestaan en het is aan ons om ermee te leren omgaan op een zo gezond mogelijke manier. We ontdekten al dat een groeimindset voor meer comfort kan zorgen en hetzelfde geldt voor de gekozen stresshanteringstechnieken.

Zorg voor positiviteit

Door bewust te zijn van je mindset en eventueel werk te maken van een sterkere groeimindset, leg je de basis voor jouw geluk, ook op het werk. Op die manier zorg je voor meer positiviteit. Daarnaast ook nog eens sleutelen aan je skills om ook de mindere dagen zo gezond en veerkrachtig mogelijk te benaderen, biedt dubbele winst.

Met het risico om te klinken als Bond Zonder Naam: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Of zoals een van de spreuken op onze visitekaartjes luidt: happiness is contagious! Wanneer jij positiever uit de hoek komt, gaat de wereld rondom jou ook positiever worden. Op die manier zorg je dus niet enkel voor meer positiviteit op individueel vlak, maar ook voor alle mensen rondom.

Natuurlijk hangt de precieze impact op anderen ook af van de mindset en de keuzes rond stresshantering die die personen zelf maken. Toch neemt dat niet weg dat je op deze manier veel meer kans heb op good vibes ,die op hun beurt ook je glimlach en positiviteit weer extra zullen boosten. En zo zijn we vertrokken voor een heuse spiraal van positiviteit die leidt tot minder ergernis en frustratie, minder ongezonde stress en meer comfort. Het is geen gewonnen race, maar een voortdurend proces met ups-and-downs. Op weg naar duurzaam werkgeluk!

Zin in meer?

Tijdens de Management Assistant Studiedag vertelt Griet Deca in haar sessie alles over duurzaam positief en ontdek je concrete handvaten waar je onmiddellijk mee aan de slag kan.

Tijdens het webinar ‘Werken aan werkgeluk’ ontdek je de impact die jij zelf hebt op uw werkgeluk.

Biografie

Griet Deca ontdekte reeds in het laatste jaar van haar universitaire studies dat bedrijfstraining echt wel “haar ding” was. Griet besliste haar zelfstandige trainingsactiviteit te combineren met een deeltijdse job als communicatie- en sollicitatietrainer. Tijdens haar communicatie- en sollicitatietrainingen stelde Griet vast wat een impact stress kan hebben op mindset, uitstraling, prestaties en interactie. Getriggerd door het fenomeen schoolde ze zich bij tot stress- en burn-outcoach lang voor “de hype”. Vandaag organiseert Griet met haar organisatie Tryangle bvba training, coaching en teambuilding bij bedrijven.

Lees ook