Vijf tips voor schermschrijvers

by Gude Verhaert
Vijf tips voor schermschrijvers

1. Vertel het belangrijkste eerst

En eerst, dat is zoveel mogelijk links bovenaan.

2. Bouw je webtekst op van kort naar lang

De kortste alinea eerst. Pas als de lezer die interessant vindt, gaat hij ook langere alinea’s lezen.

3. Let op de beeldelementen

Foto’s, hyperlinks, bullets: zorg voor één absolute blikvanger en hooguit zeven visuele accenten per scherm. Hou er rekening mee dat tekst rechts van of onder een foto veel meer gelezen wordt dan andere tekst.

4. Maak je webtekst vooral vlot scanbaar

Stop je belangrijkste informatie in:

  • Koppen en tussenkoppen
  • Foto’s en foto-onderschriften
  • Korte alinea’s
  • Knoppen en links
  • De eerste 11 lettertekens en zeker de eerste zin van elke alinea

Scanbare tekst scoort hoger bij lezers én bij Google.

5. Maak ook zapklare brokjes door informatie in bullet lists te gieten

  • Pijltjes, blokjes of bolletjes zijn handig om iets belangrijks te accentueren.
  • Kies je opsommingstekens op basis van hoe zwaar je iets wilt accentueren.
  • Gebruik cijfers alleen voor instructies: een genummerd lijstje met één cijfer voor elke stap.

Zin in meer?

Tijdens de workshop 'Copywriting voor het web' oefent u om doeltreffende teksten voor internet en intranet te schrijven, rekening houdend met de sterkten en zwakten van deze communicatiekanalen. U krijgt waardevolle schrijftips en u scherpt uw schrijfvaardigheid aan in diverse praktische oefeningen. Elke deelnemer krijgt een gratis exemplaar van het boek 'Met woorden verleiden' van Mark Van Bogaert. Een handig naslagwerk met schrijftips voor presentaties, mailings en andere wervende teksten.

Bent u meer geïnteresseerd in een praktische aanpak, dan is de opleiding 'Workshop copyrwriting' zeker iets voor u!

Biografie

Mark Van Bogaert

Mark Van Bogaert is zelfstandig tekstschrijver en schrijftrainer. Hij won de prestigieuze Gouden Veer en een boekenplank vol andere prijzen. Behalve teksten voor (e-)mailings maakt hij magazines en schrijft hij webteksten. Hij werkt voor grote bedrijven zoals VRT, t-groep (t-interim en Ascento) en KBC Bank & Verzekeringen. Door in e-mailings en websites alternatieven te testen, kwam hij te weten wat werkt en wat niet werkt in schermteksten. Zijn ervaring en kennis bundelt hij in zijn boek 'Met woorden verleiden' (schrijftips voor uw mailings, presentaties en andere wervende teksten, LannooCampus).

Lees ook