Visuele vertelformats voor sterkere content

by Gude Verhaert
Visuele vertelformats voor sterkere content

In het tijdperk van digitalisatie en nieuwe technologieën groeit ook de vraag naar hoogwaardige visuele elementen. De stroom van informatie laat ons niet langer toe om middelmatig te zijn. We hebben merken nodig die bewegen, inspireren en imponeren met hun verhalen via eersteklas visuele vormgeving.

Welke visuele vertelformats kunnen jouw communicatie verrijken en je content marketing versterken?

Hyperreal Storytelling

Virtual Reality (VR) is veel meer dan een attractie in een pretpark of een onbetaalbare high-end toepassing op een technische beurs. De hyperrealistische elementen bieden echter veel potentieel in storytelling marketing.

Nieuwe technologieën zoals virtual reality brillen of 360-graden video’s maken het mogelijk om zich direct onder te dompelen in de verhalende wereld. De klanten worden zelf onderdeel van de wereld van het merk en zijn verhaal. Een meeslepend verhaal spreekt meerdere van onze zintuigen tegelijk aan en maakt het mogelijk om een boeiender verhaal van het merk te presenteren. De illusie van ‘ik druk op een knop en kom in een andere werkelijkheid’ lijkt alleen weggezet voor storytelling voor de wereldwijde spelers, maar de wereld is snel aan het veranderen. Binnenkort zal elke millennial een VR-bril hebben.

Video storytelling

Het menselijk brein wordt getriggerd door beweging: beweging betekent verandering en dat zet ons aan tot actie. In vergelijking met statische foto’s bieden video’s heel wat extra’s: snelle beelden versus slow motion, verhalende stem neemt ons mee, geluidseffecten creëren van sfeer, donkere composities suggereren gevaar of mysterie, terwijl helderheid een positieve boodschap overbrengt. Door verschillende elementen te combineren met geluid en dynamische beweging kunnen verhalen veel emotioneler worden overgebracht en een belangrijke bijdrage leveren aan het engagement van uw doelgroep.

Live Broadcasting – De ‘echte’ verhalen

De succesvolle influencer toont een ‘insta life’ van pure gelukzaligheid en boordevol activiteiten. Alles kan hierbij geretoucheerd, geknipt, bewerkt of gemengd worden. Daardoor hebben consumenten steeds minder vertrouwen in de onlinewereld. Ze willen eerlijke merken. Met functies als Facebook of Instagram live, maar ook met andere livestreaming apps, kun je verhalen vertellen aan je doelpubliek, in real time en zoals ze gebeuren. Livestreams delen verhalen op een effectieve en authentieke manier, net als in het echte leven.

Ephemeral Storytelling – Verhalen door verhalen

Klanten willen de persoonlijke kant van een merk zien, in plaats van alleen maar perfect opgemaakte shots. Ze willen weten wat het merk de hele dag door doet. Zo straalt het merkpersoonlijkheid en transparantie uit. Naast de eerder besproken live functies zijn stories die na 24 uur op Snapchat, Instagram en Facebook verdwijnen ideaal om de merkverhalen in veel verschillende hoofdstukken op te delen en de kijkers dagelijks nieuwe persoonlijke inzichten te geven.

Deze elementen zorgen ervoor dat Ephemeral Storytelling werkt:

  • Bouwen van spanning: de mens is nieuwsgierig en wil aan het eind van de dag een oplossing. Een serie verhalen die op elkaar voortbouwen is daarom een geweldige manier om klantenbinding op te bouwen. Ze willen immers weten wat het merk vervolgens te vertellen heeft.
  • Principe van schaarste: Het idee dat informatie slechts 24 uur beschikbaar is, trekt de meeste mensen aan om deze verhalen regelmatig te bekijken. Ook wel bekend als het FOMO-effect (Fear of missing out). Want alleen degenen die er zijn geweest, hebben inspraak!
  • Verhalen vertellen via stories biedt ‘behind the scenes’-inzichten en voelt daardoor echt aan bij het publiek. Zo ontstaat een authentiek en persoonlijk beeld voor het merk.

Illustraties

In plaats van eenvoudige stockbeelden die zelden (of nooit) de kracht hebben om een verhaal te vertellen, zijn illustraties een uitstekende manier om de boodschap van uw merk te laten zien. Illustraties kunnen ook gemakkelijk worden geïntegreerd in infografieken of presentaties om droge feiten in verhalen te verpakken. Eenvoudige Excel-sheets en vervelende tekstuele presentaties maken nu eenmaal minder indruk op het publiek.

Visual Storytelling – Welk format is geschikt voor mij?

Om de verhalen op de juiste manier te visualiseren, moet je rekening houden met een aantal factoren:

1. Je moet de doelgroep kennen, want jouw beelden en boodschappen moeten daarop afgestemd zijn.

2. Definieer het doel dat je wil bereiken met jouw beelden. Wil je inspireren, een persoonlijke boodschap overbrengen of lesgeven? Jouw doel bepaalt de emoties en de stemming die jij met jouw beelden wil creëren.

3. Het budget: video’s van hoge kwaliteit vereisen het juiste materiaal, muziek, grafisch ontwerp, enz. … en dat is niet gratis! Als je 3D-elementen wilt inbedden, wordt het nog duurder. Vergeet niet: het hoeft niet altijd het duurste format te zijn om het over te brengen op het publiek. Het is belangrijk dat je authentieke verhalen vertelt.

4. Consistentie: je format moet consistent zijn met jouw verhaal, merk, publiek en emoties, en dat moet zo blijven! Dus als je beslist over een bepaalde content strategie, zorg er dan voor dat je a) het regelmatig met enthousiasme creëert of b) als je externe videomakers moet inhuren, dat het op lange termijn binnen je budget past.

Als deze punten eenmaal zijn vastgesteld, heb je een goede basis voor Visual Storytelling Design. Jouw klanten willen meer weten over de persoonlijke kant van je bedrijf. Het combineren van visuele inhoud met het tijdloze verlangen naar verhalen levert krachtige brandstof voor toekomstige communicatie en betrokkenheid van je doelgroep. En eenmaal je engagement hebt, of het nu gaat om een ‘duim omhoog’, een klein Insta-hartje of een eenvoudige ‘tag’, zullen mensen je verhaal delen. Kortom, storytelling en vooral visual storytelling mag niet meer ontbreken in je content marketing, dus hoog tijd om ermee te aan de slag te gaan!

Zin in meer?

Beelden spreken meer dan woorden. Ze maken jouw boodschap krachtiger en zorgen ervoor dat jouw boodschap effectiever en efficiënter overkomt. Je komt er alles over te weten in de opleiding ‘Visual storytelling: breng uw verhaal met beelden’.

Lees ook