Storytelling: het geheime ingrediënt voor jouw marketingstrategie

by Gude Verhaert
Le storytelling : l’ingrédient secret de votre stratégie marketing

We houden allemaal van verhalen. Of die nu inspirerend, intrigerend of ontroerend zijn. Al eeuwenlang vertelt de mens verhalen om kennis over te brengen, anderen te waarschuwen of gebeurtenissen aan te kondigen. Ook economische experten maken nu gebruik van storytelling. Maar wat is dat juist? En is het slechts een trend of net een onmisbaar onderdeel van je marketingstrategie?

Wat is storytelling?

Met storytelling breng je informatie, kennis, waarden of meningen over door middel van verhalen. Dat kan met tekst, foto’s, video of audio. Het doel is om inhoud te verpakken in verhalen die gevoelens en interesse opwekken bij de lezers, kijkers of luisteraars. Zo kan het publiek zich beter identificeren met het product of merk achter het verhaal.

Zelfs het simpelste idee kan een goed verhaal zijn, zolang je je publiek er actief bij betrekt. Daarom kan storytelling ook voor je merk een essentieel element zijn. Lezers onthouden goede verhalen en dus ook de boodschap die je als merk overbrengt.

Het effect van storytelling

Storytelling zorgt ervoor dat je een (potentiële) klant emotioneel kan raken met je boodschap. Dat gaat niet met data of statistieken, want die activeren enkel het analytische deel van ons brein. Op verhalen reageren onze hersenen helemaal anders: die activeren naast ons analytisch systeem ook het emotionele.

Daarnaast prikkelt storytelling ons associatief denken, waardoor lezers zich beter kunnen plaatsen in het verhaal en het kunnen linken aan bepaalde gevoelens. Door die opgewekte emoties creëer je een sterkere band met je publiek. Bovendien slaan we verhalen gemakkelijker op in ons langetermijngeheugen dan andere boodschappen. Kortom, verhalen zijn eenvoudiger te begrijpen en te onthouden. En dus bijzonder doeltreffend voor marketing.

Een antwoord op de vraag: ‘Waarom?’

Wat als je van een saaie lezing een spannend verhaal kon maken? Wat als je publiek vrijwillig naar je zou willen luisteren, en er zelfs voor wil betalen? Dat is mogelijk, als je goed communiceert. Storytelling kan je merk positioneren in het hoofd van je klant, zodat zij zich je producten herinneren omdat ze er een bepaald gevoel mee associëren.

“Mensen kopen niet wat je doet, ze kopen waarom je het doet.” Dat zegt auteur en marketingdeskundige Simon Sinek. Volgens Sinek leggen de meeste bedrijven de nadruk op hun ‘wat’, namelijk wat ze doen en wat ze verkopen. Maar in Sineks denkmodel, de Golden Circle, keert hij dat om. Echt cruciaal is je ‘waarom’: Waarom doe je wat je doet? Als je die vraag beantwoordt, onthul je de kern van je merk en je verhaal. Door enkel te vertellen over je ‘wat’, activeer je net als saai cijfermateriaal alleen het analytische deel van het brein.

Een verhaal over je ‘waarom’ kan mensen inspireren. Omdat je dan vertelt op een menselijke manier, met gevoel en passie. Alleen zo slaag je er als merk in om langdurig en betekenisvol contact te leggen met je klanten. Daarnaast is klassiek adverteren zelden nog effectief. Op televisie spoelen kijkers de reclame door en online advertenties worden geblokkeerd. Mensen horen liever verhalen. Die creëren persoonlijkheid en brengen informatie veel doeltreffender over.

3 bouwstenen van effectieve storytelling

Maar hoe kan je zelf als bedrijf een goed verhaal vertellen? Net als bij spannende films, boeken of podcasts is de drie-actstructuur van Aristoteles een belangrijk hulpmiddel. Met dat model bouw je een verhaal op in drie delen: het begin, midden en einde. De kern van je verhaal bepaal je met behulp van de Gouden Cirkel van Simon Sinek. Ook de volgende elementen mogen niet ontbreken in je bedrijfsverhaal:

1. De personages: wie zijn de helden in je verhaal? Gebruik personages waarmee je lezer zich kan identificeren. De personages verbinden jou, de storyteller, met je publiek. De beste marketingverhalen gaan over échte mensen, die ook klanten van jouw bedrijf zouden kunnen zijn.

2. Het conflict: spanning is boeiend en creëert emotionele dynamiek. Een conflict is essentieel in een verhaal; zonder een conflict zal je publiek zich niet actief betrokken voelen.

3. De oplossing: na een conflict komt er altijd een oplossing of gevolg. Dat hoeft niet altijd een happy ending te zijn, maar je publiek heeft een context nodig om het verhaal emotioneel te kunnen verwerken. Daarom moet elk verhaal volledig zijn en eindigen met een ‘call to action’ voor de lezer. Wat wil je dat je publiek gaat doen nadat ze jouw verhaal hoorden?

Vergeet niet dat je merk en reclame zich altijd op de achtergrond moeten bevinden. Eenmaal je te hard op je marketing focust, komen je verhalen over als klassieke reclame. En dan verliest storytelling zijn magie.

Waarom jouw bedrijf storytelling nodig heeft

Als je de dag van vandaag nog meer aantrekkingskracht wil hebben als bedrijf, zijn verhalen bijna onmisbaar. Zo inspireer je je doelgroep en win je hun vertrouwen. Jij wordt dan de held in je verhaal. Je neemt een plekje in in het geheugen van je publiek én bouwt een duurzame band met hen op. Precies wat elke marketingstrategie nodig heeft dus. Wat is jouw verhaal?

Bron: https://cleverclipstudios.com/

Zin in meer?

Wil je leren hoe je zelf storytelling kan inzetten in je marketingcommunicatie? Schrijf je dan in voor onze opleiding Storytelling: verhalen maken merken en ontdek hoe je je eigen ‘story’ schrijft.

Ook visuele storytelling kan een meerwaarde zijn voor je marketing. Lees hier hoe je verhalen visueel kan vertellen.

Lees ook