Social media succesvol inzetten in 2017? Vijf zaken die je moet doen om niet te falen.

by Kluwer Learning Team

Je herinnert het je misschien nog alsof het gisteren was: de intrede van sociale netwerken. Sindsdien ziet onze maatschappij er een stuk anders uit. Je kunt je geen wereld meer voorstellen zonder Facebook of Instagram. En waar veel aandacht is, zijn marketers te vinden. Dat was zo in het verleden en dat is nu niet anders.

Maar sociale media zijn al lang geen speelgoed meer exclusief voor het marketingclubje in je organisatie.

De mogelijkheden zijn eindeloos en net daarom moet je als organisatie verder kijken dan social media: je moet een social company worden.

 

Social media als religie beschouwen

Het succes van je digitale initiatieven staat of valt allemaal met een gedeelde visie doorheen de organisatie. Iedereen moet inzien dat sociale media belangrijke hulpmiddelen zijn geworden, zowel top-down als bottom-up.

Anno 2017 falen bedrijven meestal op vlak van de 3 M’s: de mindset zit niet juist, deze wordt niet vertaald in means om impact te creëren en/of de mensen die bevoegd zijn krijgen geen mandaat.

Als deze niet juist zitten, zijn je sociale media initiatieven op voorhand al gedoemd. Het wordt trouwens tijd dat managers (zowel B2C als B2B) inzien dat sociale media low hanging fruit zijn in de digitale transformatie van het bedrijf en de meest efficiënte toegang tot een nieuwe generatie digitale klanten en medewerkers.

 

1.    Je social media strategie als vertaling van de bedrijfsdoelstellingen

Eens je de mindset, means en het mandaat op orde hebt, moet je de shared by all-visie vertalen in een duidelijke, bruikbare strategie. Hierbij zijn de bedrijfsdoelstellingen het startpunt, net zoals bij klassieke communicatie.

Deze vertaal je in social media objectieven en KPI’s. Vergeet ‘vanity metrics’ als likes en followers en meet je succes met maatstaven als unieke website visitors en conversies.

Vervolgens ga je jouw stakeholders bepalen. Dit gaat verder dan een potentiële groep klanten. Met sociale media kun je ook (potentiële) medewerkers, aandeelhouders, pers, overheden, buurtbewoners en vele andere groepen bereiken.

Tenslotte ga je nadenken hoe je zoveel mogelijk waarde kunt bieden in de vorm van disproportioneel relevante content voor elk van je stakeholders. Dat kan entertainend zijn of informerend, de enige twee zaken waar mensen naar op zoek zijn als ze online gaan.

 

2.    Social media verankeren in je bedrijf betekent succes op lange termijn

Governance is een begrip waar we weinig rekening mee hielden de afgelopen jaren wanneer het om social media ging. De bedrijven die het vandaag goed doen, hebben social media echter wel stevig verankerd doorheen het bedrijf.

Bouw een social team uit met minstens 1 manager-functie en 1 full time ‘native’ persoon die social media volledig in de vingers heeft. Vaardigheden die je zeker niet mag onderschatten in jouw social team: business minded, creatief, analytisch, schrijfvaardig en empatisch.

 

3.    Elk departement aan de slag krijgen met sociale media

Voor de meeste bedrijven stopt het na de strategie-fase maar om een social company te worden moet je jouw plan omzetten naar acties voor élk relevant departement.

Per departement ga je na welke kanalen het meest relevant zijn om de doelstellingen te behalen. De tijd dat we enkel updates op Twitter en LinkedIn plaatsten is voorbij.

Voor marketing zijn sociale media als een pot vol goud door de uitgebreide advertentiemogelijkheden, research & development kan via social listening heel wat input vergaren, het sales departement zou minstens 20% van hun tijd aan social selling moeten doen en relaties opbouwen met de pers en beleidsmakers doen we ondertussen ook al online.

Om nog maar te zwijgen van het positieve effect van personal branding van je top management via social media en de talloze mogelijkheden voor HR als het om social recruiting en employer branding gaat.

Elk van de departementen zou op frequente momenten training moeten krijgen en een ‘social SPOC’ aanstellen die regelmatig in contact staat met het social team om ondersteuning te krijgen maar ook om hen van input te voorzien.

 

4.    Elke medewerker beschouwen als een digital touchpoint

Of je het nu wilt of niet, als medewerker ben je een (digital) touchpoint voor je organisatie. Het is dan ook belangrijk dat iedereen zich als een trotse ambassadeur gedraagt.

Dat je sociale media niet apprecieert in je privé-leven is je eigen, goede keuze. Maar je moet inzien dat het voor jouw organisatie van groot belang is om langs de digitale kanalen een goede indruk te maken.

Zorg er voor dat je privé-profiel afgesloten is van de buitenwereld en je professionele profielen verzorgd zijn en in lijn liggen met wat jouw organisatie wil uitstralen.

Je collega’s zouden trouwens allemaal moeten inzien dat ook zij een grote impact hebben op het verspreiden van de company message en dus bijdragen aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen.

Wist je trouwens dat je organisch evenveel mensen bereikt met 5 tot 10 geëngageerde werknemers die jouw boodschap delen, dan als je zelf een update zou plaatsen op een Facebook-pagina met 50.000 (!) followers?

Je bereikt met 5 tot 10 geëngageerde werknemers evenveel mensen dan via een update op een Facebook-pagina met 50.000 (!) followers

Nick Vinckier

5.    Van social media naar social company

Het is dus tijd om een stap verder te gaan en sociale media niet meer te bekijken als een gratis kanaal waar we af en toe een stagiair enkele zaken op laten prutsen. In 2017 zullen de bedrijven die een social company worden, hier de vruchten van plukken.

Start met een gedeelde visie, vertaal deze in een duidelijke strategie, installeer social doorheen de volledige organisatie, zorg ervoor dat elk departement aan de slag kan met digitale kanalen en zet je medewerkers in als bewuste ambassadeurs.

Als je dit doet, is er weinig kans op falen.

 

Nick Vinckier

Nick Vinckier is Senior Consultant Social Media & Growth Hacking bij Duval Union Consulting en is eveneens docent bij Kluwer Opleidingen.

 

 

 

Hoe word je een social company? Schrijf je in voor de exclusieve masterclass 'Sociale media strategie 2.0' van Nick Vinckier, die je alles gaat leren wat hij de afgelopen jaren heeft opgestoken op vlak van social media en social companies. Wil je een digital marketing topper blijven? Ontdek onze opleidingen in digital marketing. Willen meerdere collega's hun commerciële vaardigheden versterken? Kies dan voor een opleiding op maat van uw bedrijf en sector. Voor meer informatie, contacteer info.opleidingen@wolterskluwer.com

Lees ook