Social media, de plek waar je cliënten zijn

by Bieke Cauwenberghs

Een echtscheiding, ontslag, een erfenis … Even vragen aan vrienden en kennissen op social media wie een goede advocaat kent. Wie juridisch advies nodig heeft, zoekt dat steeds vaker op het internet. Hoe zet je als advocaat social media of andere digitale kanalen in om klanten te werven en te houden? Anke van Oosterhout, kei in digitale strategieën voor bedrijven, geeft tips voor je online présence.

 

Sta je bovenaan in de zoekresultaten op Google? Heb je een uitgebreid LinkedIn-netwerk? En een mooi aantal volgers op Twitter? Meer nog dan in andere sectoren ben je als advocaat je eigen merk. Actief zijn op social media is een grote plus. Op de juiste manier weliswaar, niet alleen met je contactgegevens, maar met kennis en antwoorden. En gezien het een interactief medium is, hoor je meteen ook waar er nood aan is.

 

Deskundig en discreet

Hoe werkt dat dan, in een serieuze business als de advocatuur? “Je gaat geen foto posten van jezelf in toga met een cliënt ‘nog even overleggen’. Discretie is een must voor een advocaat.”

 

Maak zelf de customer journey

Bedrijven kunnen niet langer zomaar verkondigen wie ze zijn, het zijn de klanten die aan elkaar vertellen wat bedrijven doen en hoe goed of slecht ze dat doen. “Customer centricity is een gegeven”, vertelt Anke. “Daarom loont het de moeite na te gaan hoe de ‘customer journey’ of klantreis loopt. Wat zoekt de potentiële klant? Hoe gaat hij daarna op zoek? En op welke manier neemt hij contact op met jou? Stel jezelf deze vragen om inzicht te krijgen in hoe succesvol je dit clientproces heb ingericht. Een ‘in control’ Twitter- & LinkedIn-account wekt vertrouwen op bij je cliënteel.”

 

LinkedIn

Stuff je profiel op LinkedIn

Anke: “Maak werk van je LinkedIn profiel. Hoe ‘zwaarder’ het staat, daarmee bedoel ik, hoe meer het voorzien is van gedetailleerde specialisaties, gerealiseerde projecten en interessante artikels, endorsements, filmpjes … hoe sneller je gevonden wordt. Denk daarbij ook aan belangrijk keywords.”

 

Profielfoto: empathisch en bekwaam

“Een professionele profielfoto geeft meteen een goede eerste indruk. Maak oogcontact. En zorg voor een bekwame en empathische uitstraling die niet afstandelijk is. Als bannerfoto kan je kiezen voor de voorgevel van je kantoor als dat er goed uitziet.”

 

Neem actief deel aan dit netwerkevent

“LinkedIn is veel meer dan een plek om je cv te posten als je werk zoekt”, vertelt Anke. Haar tip? “Actief aan de conversaties deelnemen en niet enkel lezen en scrollen. Bekijk het als een netwerkfeestje. Dat is veel leuker als je boeiende gesprekken hebt met mensen in plaats van met je glas aan de kant te staan. Zoek dus naar conversation starters en reageer veel. Want in digitale tijden is er geen B-to-B of B-to-C meer. Het is een H-to-H wereld: human to human.”

 

Twitter

Niet te lang nadenken

Anke: “Dat geldt ook voor Twitter. De meeste mensen zitten er in het begin veel op te lezen. En advocaten weten als de besten: alles kan tegen je gebruikt worden … Mijn tip is: wacht niet te lang om zelf iets te posten. En denk niet te veel na of dat wel oké is, wie zit erop te wachten, is dat niet stom? Mensen zijn echt heel benieuwd naar wat vakgenoten zeggen. Hou het spontaan en authentiek. Je mag best veel beginnen tweeten om opgepikt te worden. Als er interactie is dan wordt het interessant en leuk.”

 

Ook voor zinvolle zaken

Anke: “Als je denkt dat Twitter enkel over tv-programma’s en zonsondergangen gaat, dan ben je mis. Bekijk maar eens mijn twitterlijst van 509 juristen die regelmatig hun gedachten delen.”

 

Hoog gebouw of interessant account?

Anke: “In het pre-digitale tijdperk herkende je grote bedrijven aan hun indrukwekkende gebouwen. Nu doet het formaat van je zaak of gebouw er niet echt toe. Met de juiste woorden en présence op het net kunnen ook kleinere spelers grote klanten binnenhalen. Dat is een van de voordelen van het digitale tijdperk.”

 

Zin in meer?

Wil je jouw expertise als advocaat ook in de verf zetten via social media? Volg dan de 'Webinar day' waar Anke van Oosterhout spreekt over social media voor advocaten en juristen. Ideaal voor beginners én voor wie zich al enigszins thuis voelt op het net. De laatste Webinar Day vond plaats op 17 augustus. Interesse in de 'on demand' opname? Neem dan contact op met miek.wouters@wolterskluwer.com.

 

Anke van Oosterhout studeerde journalistiek en startte haar carrière in 1997 bij USG People Nederland. Sinds 2001 woont en werkt Anke in België en bouwde ervaring op in HR, Sales en Management. Ze zette Secretary Plus van USG People op de digitale kaart. In 2015 startte Anke het digitale marketingbureau C Moore op, een brand van Moore Stephens Belgium. Anke coacht grote en minder grote bedrijven die willen werken aan hun digitale strategie.

Lees ook