Lang leve digital! Weg met klassieke marketing?

by Sven Dhollander

Waar marketingcommunicatie vroeger een verhaal was waarin het bedrijf sprak en de consument vooral luisterde, staat vandaag de interactie centraal. Die evolutie valt voor een groot deel toe te wijzen aan de digitalisering. Digitaal is het nieuwe normaal. De consument gaat zelf op zoek naar antwoorden en oplossingen. Ben je als bedrijf digitaal niet mee, dan val je uit de boot. Is het tijd om radicaal te kiezen voor digitale marketing en de traditionele technieken te laten varen? Of niet?

Vandaag is iedereen online, waar en wanneer ze daar zin in hebben. Voor ze je winkel bezoeken of bij je bedrijf komen aankloppen, hebben ze eerst zelf al online opgezocht wat de mogelijke oplossing voor hun probleem kan zijn. Het is dan ook aangewezen om online al aanwezig te zijn en te tonen dat je hen kan helpen.

 

Marketing en media: gebruik het slim

Om online tussen alle info de aandacht te trekken, moet je zorgen dat je boodschap opvalt en makkelijk gevonden wordt. Om hiervoor te zorgen is het nodig een duidelijke digitale marketingstrategie uit te werken.

Die strategie begint met het kiezen van de juiste digitale media. Welke kanalen ga je gebruiken? Om de conversatie aan te gaan, kan je verschillende kanalen gebruiken. Denk aan websites, social media of e-mails met video, banners of foto’s.

Het grote verschil met de traditionele manier van marketing voeren is dat je niet langer gaat uitschreeuwen hoe goed je bent. Integendeel, je wil net de conversatie openen en echt tonen dat je sterk bent in wat je doet. Op die manier gaan anderen vertellen over je sterktes, wat de betrouwbaarheid van de info een stuk verhoogt.

In tegenstelling tot traditionele marketing, kan je met digitale marketing een boodschap subtieler en meer op maat van de klant overbrengen, en dat vergt zelfs minder inspanningen. Het is dus efficiënter en flexibeler dan traditionele marketing. Terwijl je offline kan rekenen op mond-tot-mondreclame, heb je online veel meer contactpunten met je doelgroep via massa-tot-massacommunicatie.

 

Combineer een traditionele en digitale aanpak

Bedrijven kampen tegenwoordig met veel concurrentie. Hoe pakken ze die concurrentie best aan? Door een goede mix te maken van zowel online als offline aanwezigheid. Je vergroot via de vele ‘touch points’ je kansen om je klanten te overtuigen. Hierbij is een klantgerichte online marketingstrategie heel belangrijk.

Aangezien klanten online meer controle hebben over de boodschappen die ze willen lezen of met wie ze een conversatie starten, is het verstandig om in eerste instantie de interesses van je doelgroep te begrijpen en hierop in te spelen. Zo kan je waarde voor de klant creëren en sterke klantenrelaties opbouwen.

Bovendien is het relevant om je klanten steeds centraal te stellen: geef ze relevante informatie (bv. een oplossing voor een probleem) in de juiste fase van de weg die ze afleggen tot aan de potentiële verkoop. Het spreekt voor zich dat offline communicatie ook klantgericht moet zijn en je best voor een aanvullende marketingstrategie kiest. Om klanten een betere customer experience te geven kan je immers vele offline en online ‘touch points’ combineren!

 

3 nieuwe P’s

De traditionele marketingstrategie maakt gebruik van de 4 P’s: juist product, juist moment, juiste prijs, juiste plaats. Dankzij het internet kunnen klanten nu echter gemakkelijk zelf prijzen vergelijken en hetzelfde product elders vinden in een webshop of winkel. Hierdoor is het meer dan ooit aangewezen om je USP’s in de kijker te zetten en waarde voor de klant te creëren. Hoe doe je dit? Aan de hand van de volgende 3 nieuwe P’s.

  • People

Wees persoonlijk. Ook al leven we in een wereld waarin soms meer online gecommuniceerd wordt dan in het echte leven, het persoonlijk contact blijft voornaam. Steek boven je concurrentie uit door je bedrijf een gezicht te geven. Mensen doen immers liever zaken met mensen, en niet met een bedrijfswebsite. Denk ook aan de kracht van online reviews: potentiële klanten kunnen snel polsen bij online vrienden of ze een bepaalde aankoop al dan niet een goed idee vinden.

  • Process

Voorzie een vlot verloop van het aankoopproces. Klanten staan niet graag lang in de rij aan de kassa, ze haken af op een te lang online bestelproces, klikken weg indien er productinformatie ontbreekt… Laat je dit niet overkomen en zorg voor een goede klantenservice (bv. een transparante service voor terugzendingen). De klantenservice wordt vaak beschouwd als het gezicht van je bedrijf.

  • Physical environment/evidence

Zet in op een totaalbeleving of ‘customer experience’. De omgeving waarin je klanten hun aankopen doen, wordt steeds belangrijker. Combineer een degelijke online en offline ervaring: een overzichtelijke website, een mooie fysieke winkel, verzorgde verkopers…

 

Een online strategie is onmisbaar

Klanten wensen vandaag de dag begeleid te worden op elk moment van hun zoektocht met de juiste informatie en content. In 2017 valt digitale marketing dus niet meer weg te denken. Ben je nog niet online aanwezig? Start dan snel met een overdachte algemene strategiebepaling en doe eventueel beroep op een specialist! Online kan je immers met gemak informatie verspreiden en je verschillende klanten op een andere manier aanspreken. Dit maakt digitale marketing een duurzamere en efficiëntere oplossing op lange termijn om in te zetten naast je traditionele marketingtechnieken. Met een combinatie van deze twee strategieën vergroot je je kansen om ontdekt te worden door de klant en een oplossing te bieden voor zijn vraag.

 

Zin in meer?

Wil je je graag meer weten over een volwaardige digitale marketingaanpak? Volg dan de opleiding Digitale marketing: shift van traditionele naar online marketing. Bekijk ook eens onze Digital marketing: opleidingen voor beginners en gevorderden om je te verdiepen in de digitale evolutie.

 

Dit artikel van Sven Dhollander verscheen ook op Invisible Puppy.

 

Lees ook