Hoe zorg je voor efficiënte navigatie op je website?

by Gude Verhaert

Een website moet niet alleen aantrekkelijk zijn, maar ook functioneel. Met een goede navigatie vinden je bezoekers snel alle info die ze nodig hebben. Hoe ga je te werk en waar moet je op letten?

 

1. Termen bepalen voor in je navigatie

In eerste instantie breng je in kaart welke informatie je wilt tonen op je website. Vervolgens groepeer je gelijkaardige info in categorieën. Hierna bedenk je voor elk van deze categorieën een term die de lading kan dekken. De term kan een onderwerp (bv. ‘Zwemkledij’), activiteit (bv. ‘Lopen’), of doelgroep (bv. ‘Dames’) zijn, om zo je bezoekers probleemloos doorheen je navigatie te leiden. De duidelijkste en meest gebruikte navigatievorm is gebaseerd op het onderwerp.

 

Tips

  • Kies voor ondubbelzinnige termen: het moet onmiddellijk duidelijk zijn wat er zich achter een navigatie-item bevindt.
  • Spreek de taal van je klanten: een ruimer publiek vindt hierdoor zijn weg op je website.
  • Omschrijf je belangrijkste diensten: zo scoor je hoger op deze termen in zoekmachines en je bezoekers zien onmiddellijk wat je hoofdzakelijk te bieden hebt.

 

2. Je termen een plaats geven

Op een website zijn er drie soorten navigatie: hoofdnavigatie, metanavigatie (of secundaire navigatie) en footernavigatie. In de hoofdnavigatie kan je ongeveer zeven navigatie-items kwijt. Heb je er toch meer? Dan splits je de items best op in verschillende navigaties.

 

Tips

  • Horizontale hoofdnavigatie is vaak beter: dit is de belangrijkste navigatie van je website. Positioneer deze bovenaan en duidelijk zichtbaar. Als je website veel hoofdcategorieën heeft, kan je een verticale hoofdnavigatie overwegen.

Bol.com

 

  • Metanavigatie is nuttig voor ‘service-links’: termen zoals ‘Inloggen’, ‘FAQ’ en ‘Taalkeuze’ horen hier thuis. Ze behoren niet tot het hoofddoel van je website.

 

  • Zorg voor doordachte links in je footernavigatie: onderaan een pagina kan je de hoofdnavigatie herhalen, aangevuld met extra links. Zo vinden je bezoekers gemakkelijk terug hun weg naar de belangrijke hoofdnavigatie en ook naar extra info waar je in de hoofd- en metanavigatie geen plaats voor had. Links naar social media worden hier ook vaak geplaatst.

Coolblue

 

3. Navigatie-items ordenen

De volgorde die je bepaalt in de navigatie is belangrijk. Twee navigatie-items hebben een vaste positie: ‘Home’ moet uiterst links staan en ‘Contact’ uiterst rechts. De overige items verdeel je naar belang voor je bezoekers. Als je veel belangrijke termen hebt voor in je hoofdnavigatie, groepeer ze dan onder één overkoepelende term. Zo kan je bijvoorbeeld zwemartikelen plaatsen in de subcategorie ‘Zwemmen’ die dan onder de overkoepelende categorie ‘Sport’ zit.

Bol.com

Tips

  • Plaats de belangrijkste items vooraan en achteraan. Links naar je core business zet je best vooraan.
  • Ga aan de hand van het surfgedrag van je bezoekers na of je het belang van je termen goed ingeschat hebt.
  • Probeer zo weinig mogelijk navigatie-items te gebruiken. Zo kunnen je bezoekers hun aandacht bij de belangrijkste links houden.
  • Dropdowns zijn niet zo gebruiksvriendelijk. Enkel grote dropdowns met veel info kunnen een uitzondering op de regel zijn.
  • Plaats verticale navigatie altijd links op je website. Mensen lezen immers van links naar rechts, dus de linkerkant van je website krijgt het meeste aandacht.

 

Zin in meer?

Meer info over het bepalen van navigatie op je website, hoe je website moet ingedeeld worden en welke basislay-outs het best werken, krijg je in de opleiding ‘Webstrategie en informatiearchitectuur’.

 

Wil je graag mee zijn met de laatste trends over digital marketing? Bekijk dan zeker het overzicht van onze digitale marketing opleidingen en download de whitepaper.

Lees ook