Hack de groei van jouw organisatie met deze 12 tips

by Kluwer Learning Team

Elk bedrijf, van startup tot internationale corporate, mikt op groei. Er zijn verschillende manieren om hiertoe te komen, maar de digitale technologie heeft heel wat nieuwe deuren geopend om veel sneller dan ooit te groeien. Digitale technologie inzetten om (veel) snel(ler) te groeien, of Growth Hacking, is een kunst op zich. Veel start-ups doen dit om snel klanten te werven maar ook gevestigde waarden kunnen heel wat leren van deze ‘growth hacking’ principes.

 

Laat je niet afschrikken

De term ‘growth hacking’ wordt vaak in dezelfde zin met valsspelen of ordinaire trucs vermeld maar veel is daar niet van aan. Growth hackers zoeken telkens onconventionele manieren om hun doel te bereiken maar de regels worden nooit (moedwillig) overtreden. Deze mindset is fundamenteel als je met Growth Hacking aan de slag wil. Het gaat niet om het spel spelen, het gaat erom het spel te verslaan.

Lees hier hoe Tim Ferris met zijn Growth Hacker mentaliteit wereldkampioen Chinees Kickbox werd.

 

Focus, focus, focus!

Growth hacking is een term die komt overwaaien vanuit de startup-scene in Silicon Valley. Bij startups zijn de middelen nihil en is het dus belangrijk om de juiste zaken te doen, die dan ook liefst zoveel mogelijk return on investment opbrengen. Vandaar is het belangrijk om een duidelijk doel na te jagen en te focussen op het verbeteren van één metric.

Een voorbeeld: als B2B-bedrijf is lead generation van levensbelang. Voor de marketers binnen je organisatie is de acquisitie van kwalitatieve leads dus ‘the one metric that matters’ op korte termijn.

 

Kijk wat je concurrenten vandaag doen

Het eerste wat growth hackers doen is uitzoeken wat er werkt bij de concurrentie en dat klakkeloos kopiëren. Als het bij hen werkt, zal het jou ook geen windeieren leggen. Met handige tools zoals SimilarWeb kun je bekijken hoe jouw concurrenten aan hun website bezoekers komen en zelfs via welke keywords potentiële klanten uitkomen bij hen.

Lees hier een mooi voorbeeld hoe AirBnB het netwerk van een concullega inschakelde om z’n groei te hacken.

 

Benut de kracht van online tools

Growth hacking is het continue en efficiënt experimenteren met marketing en product development om uiteindelijk tot groei te komen voor jouw product en/of bedrijf. Idealiter heb je dus ook een developer in je ‘growth team’ om makkelijk en snel aanpassingen aan je website of online product door te voeren. Heb je geen ingenieuze developers zoals in het geval van AirBnB? Geen nood, er bestaan honderden tools die hun werk overnemen.

ProductHunt is een site die elke dag de beste tools voor jou selecteert.

 

Zoek de lege velden op

Sociale media als Facebook en Instagram zijn zodanig krachtig dat je via deze netwerken bijna iedereen kunt bereiken. Dat weten ze  natuurlijk zelf ook, wat de kost van dat bereik de lucht in jaagt. Growth hackers gaan constant op zoek naar het lege veld waar weinig concurrentie is. Nieuwe social networks zoals Snapchat en musical.ly zijn blij met elke dollar die binnenkomt via advertenties en geeft je als adverteerder ongelooflijk veel return on investment. Bovendien groeit je follower base exponentieel met het nieuwe platform mee als first mover.

 

Acquisition

Het is ondertussen 2017. Een trage site die niet mobiel responsief is, kan niet gewoon niet meer! Je sitesnelheid versnellen is een quick win. Bovendien moet je je website zelf snel en makkelijk kunnen aanpassen. Het is naast je visitekaartje ook de machine die leads genereert.

Een tip: Tenzij jouw site meedingt naar een award voor Best User Experience, moet je experimenteren met pop-ups. Iedereen haat ze maar het is de enige manier om effectief leads te identificeren.

 

Activation

Ga op zoek naar dat ene element (Wow-element) waar je je klanten echt mee overtuigt om voor jou te kiezen en speel dat disproportioneel uit. De waardepropositie die je weergeeft op je website moet een duidelijke pijn van je klant blootleggen of een extreem voordeel aantonen.

Een voorbeeld: Uber, een van de ondertussen hoogst gewaardeerde ‘startups’, verkoopt geen taxiritten. Uber verkoopt tijd, veiligheid, transparantie en gemak aan hun klanten.

 

Retention

Stap niet mee in vanity metrics zoals followers op Facebook of het aantal downloads van apps. De maandelijks actieve gebruikers of recurrente klanten zijn veel belangrijker. Je bestaande klanten aan boord houden is financieel veel meer verantwoord dan telkens op zoek te moeten naar nieuwe klanten.

Een tip: Leer ‘cohort analyses’ lezen en houd deze consequent bij!

 

Referral

Waarom zou je zelf alle moeite doen om nieuwe klanten aan te brengen wanneer je over echte fans beschikt, namelijk je klanten. Zorg er voor dat zij gelijkaardige profielen aanbrengen door een ‘virale loop’ te installeren.

Er zijn talloze voorbeelden van de ‘Refer a friend’-truc: Dropbox, HelloFresh, Gmail, … allemaal zijn ze deels door de referenties groot geworden.

 

Revenue

Het is lang taboe geweest om aan een bestaand, succesvol business model te sleutelen maar door de digitale revolutie is het nooit makkelijker geweest om jezelf constant heruit te vinden.

Probeer je eigen business model omver te werpen en zoek constant naar nieuwe ‘revenue streams’. Als je een blog met veel lezers beheert, zou je naast advertenties bijvoorbeeld ook e-books, webinars en real-life advies kunnen verkopen.

 

Gooi dingen naar de muur en kijk wat blijft plakken

Inspiratie ophalen is handig maar de uitvoering is het belangrijkste. Je moet zelf aan de slag en veel experimenteren: testen, testen en nog eens testen.

Daarnaast moet je nauwgezet je resultaten bijhouden. Iets gevonden dat goed werkt? Investeer er dan zo snel mogelijk het dubbele in resources aan en weet: experimenten zullen vaker fout dan goed aflopen. Maar die ene keer zal het resultaat goud waard zijn.

Sta dus niet stil, marketeers, en start vandaag nog met growth hacking!

 

Nick VinckierNick Vinckier is Senior Consultant Social Media & Growth Hacking bij Duval Union Consulting en is eveneens docent bij Kluwer Opleidingen.

 

 

 

Op 23/05 en 05/12 dompelt Nick Vinckier (Duval Union Consulting) je een dag onder in de wereld van Growth Hacking: mis het niet en schrijf je snel in! Slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Wil je een digital marketing topper blijven? Ontdek onze opleidingen in digital marketing. Hebben meerdere collega’s behoefte aan deze opleiding? Kies dan voor een opleiding op maat van uw bedrijf en sector. Voor meer informatie, contacteer info.opleidingen@wolterskluwer.com

Lees ook