Drie skills om het te maken als product manager

by Gude Verhaert
productmanager

De rol van product managers verandert en daarmee ook de kwaliteiten en vaardigheden waarover ze moeten beschikken. Of ze nu een leidinggevende functie hebben of niet, ‘leading’ product managers die succesvol willen zijn staan voor een grote uitdaging om hun plek te verdienen.

 

In 2013 had Spotify een gepersonaliseerde nieuwspagina ‘Discover’, die artiesten, album reviews, nieuwe nummers, aanbevelingen en afspeellijsten verzamelde in een handig overzicht. Toch bladerden gebruikers steeds meer door afspeellijsten en pikten daar hun favoriete nummers eruit. Daarom ontwierp Spotify een gepersonaliseerd product met meer interactie en waarde: ‘Discover Weekly’. Een tool die liedjes identificeert en gelijkaardige nummers aanbiedt, op basis van de luistergewoontes van hun gebruikers. Een groot succes, want gedurende de eerste 10 weken werden 1 biljoen nummers gedownload vanuit Discover Weekly.

 

Product leaders gezocht

Het voorbeeld van Spotify toont aan dat product managers een steeds belangrijkere rol spelen in de huidige businesswereld. Vroeger waren ze vooral gefocust op de uitvoering en deadlines van hun projecten. Tegenwoordig is het essentieel dat product managers dichter bij de consument en zijn noden en verlangens komen. Het gaat er niet alleen om het juiste product af te leveren op het einde van de dag, maar ook om het vertrouwen van de consument te winnen en een waardevolle experience te bieden. Zo moeten product managers steeds meer de lead nemen en aan nieuwe uitdagingen het hoofd bieden, waar ze misschien niet zo goed op voorbereid zijn.

Uit een onderzoek en gesprekken met product managers uit verschillende sectoren blijkt er dat drie essentiële domeinen zijn waarin product managers zich moeten ontwikkelen wanneer ze in een leidinggevende functie terechtkomen of succesvol willen zijn:

 

1. Nieuwe rol, zelfde skills?

Een veelvoorkomende uitdaging voor managers met veel potentieel is dat ze ervan uitgaan dat de skills waarmee ze vorige successen behaalde, ook volstaan voor hun nieuwe rol. Maar eens ze in een leidinggevende functie terechtkomen, kunnen deze sterktes eerder evolueren naar zwaktes. Ze kunnen het bijvoorbeeld gewend zijn om veel alleen te werken en slagen er als leidinggevende niet in om te delegeren, waardoor ze zichzelf overladen met zowel uitvoerende als managementtaken. Hierdoor falen ze zowel in het creëren van teamwork als het aansturen van anderen.

Waarom ontsporen medewerkers als ze het managementniveau bereiken?

  1. Problemen met interpersoonlijke relaties
  2. Falen in werkdoelstellingen
  3. Falen in het creëren en leiden van een team
  4. Niet in staat zijn om zichzelf te veranderen of aan te passen aan de nieuwe situatie. Hiervoor moeten ze een nieuwe leidinggevende persona ontwikkelen, maar tegelijker moeten ze ook werken aan de perceptie van hun collega’s over hun nieuwe rol.

 

2. Netwerken

Product managers moeten leiderschapsvaardigheden ontwikkelen om anderen te kunnen beïnvloeden en leiding te kunnen geven. McKinsey gelooft dat product managers meer en meer ‘mini-CEO’s van hun product’ zijn. Het vergt nieuwe vaardigheden om verschillende functies en groepen te aligneren naar een gegarandeerd resultaat van de hoogste kwaliteit. Het ontwikkelen van kennisnetwerk is hierbij essentieel.

 

3. Communicatie

Product managers zullen moeten onderhandelen met anderen wanneer doelstellingen onduidelijk zijn of als ze niet overeenkomen. Ze zullen afwegingen moeten maken en behoedzaam moeten navigeren tussen groepen die met elkaar concurreren over budgetten of bronnen.

Bedrijven spenderen meer en meer aandacht aan de productstatistieken en -analyses (gebruik, bereik, groei), vooral in de beginfase van een strategie. Daarom zullen product managers zich een weg moeten banen rond bedrijfsdoelstellingen om te bepalen welke doelen realistisch zijn, welke ondersteuning ze nodig hebben vanuit de organisatie en hoe hun productstatistieken passen binnen de algemene bedrijfsstatistieken.

 

Van product manager naar CEO

Volgens sommigen zal product management een belangrijke nieuwe trainingsbasis worden voor toekomstige CEO’s. Zowel Marissa Mayer, CEO van Yahoo als Satya Nadella, CEO van Microsoft waren vroeger product managers, en groeiden van daaruit voort tot CEO van een techgigant. Nadella heeft zijn leiderschapspositie bij Microsoft zeker te danken aan zijn productervaring. Maar hij is vooral ook een invloedrijke leider die in staat is om teams rond producten samen te brengen en hen mee te nemen vanaf de opstart tot de lancering en nog veel verder. Kortom, hij combineert klassieke product managers vaardigheden met een aantal sterke ‘leading’ skills.

 

 

Zin in meer?

Wat zijn de principes van een goed productplan? Hoe ga je om met die veranderende rol als product manager? Hoe oefen je invloed uit en verdedig je je belangen? Kom het allemaal te weten in de opleiding ‘Product Management van A tot Z’ en geef je carrière als product manager een boost! Ben je geïnteresseerd in een andere opleiding? Bekijk dan onze pagina ‘Productmanagement‘.

 

Bron: knowledge.insead.edu

Lees ook