De moderne sales manager in verzekeringen

by Gude Verhaert
De moderne sales manager in verzekeringen

Dominique Gossé, Commercial Director Distribution Channel DVV/Les AP, over het nieuwe verkoopmanagement binnen de wereld van verzekeringen

Digitalisering en artificiële intelligentie hebben een impact op ons verkoopproces; verandering is nooit negatief als het met ethiek beheerd wordt. Vroeger ging je als klant langs het kantoor, door de digitalisering bestaan er nu andere vormen van contact. Ook artificiële intelligentie kan in de toekomst helpen, bijvoorbeeld om fraude te detecteren of op basis van data een gepast voorstel te doen op maat van de klant. We pionieren bij DVV/Les AP ook met de mogelijkheid om als klant je schade online aan te geven en op te volgen. Voor ons is het noodzakelijk om in te zetten op nieuwe media en technologieën.

Voorbeeld in de praktijk

Met ons expertisenetwerk halen we meer dan 15 000 nieuwe klanten binnen per jaar. Dat komt doordat we inzetten op nieuwe kanalen en onze tussenpersonen zich aanpassen aan de noden van de klant op vlak van beschikbaarheid. De klant verwacht vandaag namelijk onmiddellijke service. Het gaat niet meer alleen om administratieve ondersteuning, je moet ook een toegevoegde waarde creëren en positieve ervaringen oproepen bij de klant. DVV/Les App blijft daarom overtuigd investeren in zowel het digitale als het humane aspect. Een reisverzekering kan je last minute online afsluiten maar de meeste andere verzekeringen zijn veel complexer. Een tussenpersoon is daarbij aangewezen, om correct en aangepast advies te geven over fiscale en financiële gevolgen. Drie jaar geleden vreesden onze consulenten dat de digitalisering hun rol zou vervangen. Nu beseft iedereen dat digitalisering ons nieuwe vormen van service biedt maar dat het de ethisch correcte verkoper, zoals de DVV-consulent, is die zorgt voor een hoge klanttevredenheid.

"Digitalisering biedt ons nieuwe vormen van service maar de verkoper maakt het verschil." Dominique Gossé

Verzekeringen zijn niet het meest sexy product, zoals bekende sportschoenen of een flesje cola. Het is dus belangrijk om onze klanten zowel online als offline de juiste service te bieden zodat ze ook verzekeringen positief kunnen ervaren en op hun twee oren slapen . We investeren in een solide langetermijnrelatie. Het gaat tenslotte om belangrijke momenten in het leven. Dit doet DVV volgend jaar al 90 jaar op de Belgische markt als pur sang Belgische verzekeraar.

Zin in meer?

Geef een boost aan uw salesmanagement-carrière en schrijf u in voor de 6-daagse Masterclass Sales Management. Wilt u uw selling skills verder stroomlijnen? Ontdek ons aanbod aan salesopleidingen.

Biografie

Dominique Gossé, Commercial Director Distribution Channel DVV/Les AP

Lees ook