Aangepaste content voor elk social media kanaal

by Gude Verhaert
Aangepaste content voor elk social media kanaal

Vandaag de dag brengen social media kanalen een heuse verandering teweeg in digitale marketing. Als marketeer is het belangrijk om niet elk platform op dezelfde manier te behandelen. Elk kanaal is uniek, en dat zou zich ook moeten weerspiegelen in je marketingplan. Denk aan het doelpubliek, hun favoriete social media en wat voor content ze graag bekijken per specifiek kanaal. Het doel is om content te posten dat op natuurlijke wijze in de feed past. Daarom geven we je per kanaal enkele tips mee.

Facebook

Met 2,41 biljoen maandelijkse gebruikers is Facebook het grootste social media kanaal ter wereld. Deze gebruikers spenderen er ook heel wat tijd. Daarom is het de moeite waard om bijvoorbeeld merken te promoten via een goed uitgedachte en informatieve Facebookpagina. Gebruikers zoeken er reviews of contactinformatie en bekijken foto’s. Het is belangrijk om engagerende content te posten. Dat kunnen zowel video’s, foto’s als curated content zijn die interactie uitlokken met bezoekers. Let er bij video’s op dat je de video zelf post, en geen link naar de video. Je kan ook posts van andere pagina’s delen als ze relevant zijn voor je merk. Als er mensen reageren op je berichten, hun vrienden taggen of je post gaan delen, dan ben je goed bezig!

Instagram

60% van de Instagram-gebruikers is tussen 18 en 29 jaar oud, het ideale kanaal voor een jonger publiek dus. Op dit platform draait alles om foto’s. Zorg er dus voor dat je foto’s van goede kwaliteit zijn. Of dat foto’s van producten, van achter de schermen of van user generated content zijn speelt geen rol, zolang ze goed zijn. Je kan zelfs overwegen om een graphic designer in te schakelen voor een nog beter effect. Geen goed beeldmateriaal? Ook quotes in een mooi ontwerp zijn populair. Extra element: ook de Instagram stories zijn een uitstekende manier om een jong publiek te bereiken, zolang je je marketingstrategie in het achterhoofd houdt.

LinkedIn

LinkedIn is bij uitstek hét social media netwerk voor professionals. Het is dus ideaal om hier content te delen over je bedrijf of je sector. Video’s, blogartikels, infographics… Dit soort content zou bezoekers moeten stimuleren om meer info of zelfs vacatures voor jouw bedrijf te zoeken. Zorg ervoor dat het in één oogopslag duidelijk is waar je bericht over gaat, want professionals hebben nu eenmaal minder tijd om rond te surfen.

Twitter

Twitter staat bekend om snelle, korte berichten en reacties. 330 miljoen maandelijkse gebruikers zorgen ervoor dat het er bliksemsnel aan toe kan gaan. Met boeiende content kan je heel wat mensen betrekken in het bespreken van je merk, en ze zijn ook snel om vragen te stellen. Ook hier kan je berichten van andere bronnen delen als ze relevant zijn voor je bedrijf.

Pinterest

Pinterest is tot slot misschien wel het meest diverse social media kanaal. 80% van de gebruikers zijn vrouwen maar van de nieuwe gebruikers is 40% van het mannelijke geslacht. Ook dit platform is zeer visueel, dus hier geldt dezelfde regel als voor Instagram: foto’s van goede kwaliteit. Op Pinterest zijn de foto’s veelal verticaal. 2:3 is een goede verhouding, met 600 pixels als minimale breedte.

Bron: digitaldoughnut.com

Zin in meer?

Wil je de beste resultaten behalen en je verdiepen in alles social media? Dankzij de opleidingen Social media marketing: boek meer online succes en Online adverteren in Google en op social media ga je next level met je online presence.

Lees ook