5 niet te missen trends in digitale marketing

by Gude Verhaert
5 niet te missen trends in digitale marketing

De intrede van nieuwe technologieën levert ook nieuwe middelen op om aan digitale marketing te doen. Het is daarom cruciaal om als marketeer op de hoogte te zijn van de laatste trends binnen digital marketing en deze toe te passen in je digitale marketingstrategie. Hier volgen er alvast vijf die je niet mag missen.

1. Video marketing

Het gebruik van video’s om een product of bedrijf te promoten is vandaag onmiskenbaar. Volgens de ‘State video marketing survey‘, vergaarde 97% van bevraagde consumenten vorig jaar productinformatie dankzij het bekijken van een video. Maar daaruit is wel gebleken dat het essentieel is voor een bedrijf om exact te weten waar, wanneer en voor wie een video getoond wordt. In de eerste plaats moet de video volledig aansluiten bij het doelpubliek. Daarvoor moet het bedrijf zich in de schoenen zetten van de klant. Maar veel bedrijven slagen daar niet in en vertellen eigenlijk zaken die de klant niet wil weten. Je moet ook nadenken over het platform waarop de je video wil plaatsen. Instagram, bijvoorbeeld, is een uitstekend platform om vooral jongere mensen aan te spreken.

2. Chatbots

Onmiddellijke beschikbaarheid is essentieel voor een bedrijf. Consumenten willen nu eenmaal meteen geholpen worden. Als je alle gemiste oproepen over de loop van een jaar samentelt, dan zie je pas hoeveel verlies een bedrijf heeft geleden. Chatbots verhelpen dit probleem. Bovendien verhogen ze aanzienlijk de online leads en sales.

Facebook publiceerde recent een datastudie die aantoont dat 53% van de mensen liever bij een bedrijf koopt waar ze onmiddellijk mee kunnen schatten of directe berichten naar kunnen sturen. Communiceren via directe berichtjes wordt als de moderne manier gezien van communiceren. Waarom zijn chatbots zo populair? Ze reageren meteen, zijn altijd ter beschikking en ze verliezen nooit hun geduld.

3. Voice Search Optimization

Volgens Google zal meer dan de helft van alle zoekopdrachten tegen 2020 gebeuren via een voice search. De eerste cijfers bevestigen deze enorme groei in het gebruik van stemgestuurde technologie zoals Siri, Google Home en Echo van Amazon. Het is een technologie die zeker niet nieuw is, maar die zichzelf zo ontwikkeld heeft dat het bijna foutloos werkt. Dit geeft veel opportuniteiten voor Belgische marketeers.

Je past je website aan op een manier dat je zal gevonden worden in de zoekresultaten via Voice Search. Keywords blijven daarbij belangrijk, maar voice search werkt via conversatie. Informatie op je site verwerk je dus best in vraag-en-antwoordformuleringen.

4. Gepersonaliseerde en geautomatiseerde e-mail marketing

Aandacht trek je door iemand rechtstreeks aan te spreken. In geschreven tekst doe je dat door de naam van je lezer te gebruiken. Het lijkt misschien een banaal detail, maar het is enorm effectief. Herhaal je bovendien die naam nog eens midden in de tekst, dan zal je lezer echt het gevoel krijgen dat de tekst op zijn maat geschreven is. In realiteit zou dat een immense hoeveelheid werk zijn. Daarom automatiseren we onze e-mailboodschappen. Dat maakt het gemakkelijker om ook consistentie in de flow van je e-mails te behouden. Geautomatiseerde e-mail flows zijn dus een must.

5. Local influencer marketing

Je kan je klant ook persoonlijk aanspreken met behulp van een local influencer, iemand die bekend is binnen een bepaalde niche of groep van mensen. Zo betreed je meteen de juiste leefwereld van je klant en geef je meer authenticiteit aan je verhaal. Dit gebeurt vooral via sociale media. Deze local of micro influencers zijn bovendien een pak goedkoper.

Een voorbeeld is ‘Sugo pizza’ met restaurants in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. Ze nodigen local influencers uit om naar de opening van een nieuw restaurant te komen en te genieten van een lekker stuk pizza. In de hoop dat ze hierrond een leuke publicatie maken.

Bron: Invisiblepuppy.com

Zin in meer?

Wil je je graag verdiepen in deze en andere trends binnen digital marketing? Ontdek onze op maat gesneden opleidingspakketten van de Basics Digtal Marketing Academy of volg onze basisopleiding Digital marketing: basisopleiding in online marketing.

Biografie

Als Project Manager is Floor er klaar voor om elke challenge aan te gaan met de klant. Steeds met de nodige nieuwsgierigheid.

Afgestudeerd als communicatiemanager, verdiepte ze zich erna enkele jaren in project management binnen marktonderzoek.

Echter werd het tijd om terug te keren naar de marketingzijde, en dreef de interesse voor digitale marketing Floor naar Invisible Puppy. Om ook hier de gestructureerde data-driven mindset verder uit te rollen, en samen met de klant en de andere puppy’s naar gestroomlijnde projecten te streven.

Lees ook