5 dingen die je moet weten over het ‘nieuwe’ Facebook-nieuwsoverzicht

by Elien Vanhaesebroeck

Eerder dit jaar kondigde Facebook aan dat er grote veranderingen aan het nieuwsoverzicht op til zijn. Ze noemen het ‘veranderingen’ om mensen dichter bij elkaar te brengen en betekenisvolle connecties aan te moedigen. Je zal meer zien van je familie en vrienden én pagina-updates die echte interacties en conversaties teweeg brengen. Een aparte feed voor pagina’s komt er niet, maar je pagina-updates zullen kwaliteitsvoller zijn. We zetten graag de belangrijkste veranderingen op een rijtje.

 

1. Je krijgt meer te zien van je vrienden, familie én groepen

Facebook is de laatste jaren gebombardeerd tot hét sociale media kanaal voor veel bedrijven en organisaties. Dat is ook logisch, met meer dan 7 miljoen Belgen zijn we actief op Facebook, en je kan als organisatie maar beter actief zijn in de wereld van je doelpubliek. Maar voor Facebook is de slinger doorgeslagen: steeds minder mensen (vooral jongeren) gebruiken het medium om zélf iets te publiceren en steeds meer pagina’s maken openbare inhoud. Dat zorgt ervoor dat onze tijdlijn vandaag voor meer dan de helft gevuld wordt met advertenties, virale video’s en andere inhoud van bedrijfspagina’s.

Dat evenwicht wil Facebook graag herstellen door ons terug meer content te laten zien van onze vrienden en familie. Dat zou ons, volgens academisch onderzoek, gelukkiger moeten maken. Voor ons persoonlijk is dit erg leuk, maar op professioneel vlak stelt het ons wel voor enkele uitdagingen.

 

2. Nee, er komt geen aparte feed voor pagina’s

Facebook experimenteerde in oktober 2017 in 6 landen over de hele wereld met een aparte ‘Explore’-feed. Die zorgde ervoor dat updates van pagina’s niet meer in het gewone nieuwsoverzicht kwamen, zo was er meer ruimte voor updates van vrienden en familie.

Deze update komt er uiteindelijk niet.  Dit zou betekenen dat Facebook voor vele (non-profit) organisaties geen geschikt medium meer zou zijn en dat op termijn hun advertentie-inkomsten alsnog zouden dalen. Pagina-updates blijven dus in het nieuwsoverzicht zoals we het kennen.

 

3. Goede verhalen lokken interactie uit

We weten al langer dat het voornamelijk draait om betekenisvolle interactie en echte conversaties. Updates van pagina’s zullen nog steeds in het nieuwsoverzicht worden getoond. Maar de updates zullen goede verhalen moeten zijn die interactie en conversatie teweeg kunnen brengen.

In dat opzicht is er niets nieuws onder de zon: slechte inhoud wordt al veel langer afgestraft en we benadrukken al zeer lang dat kwaliteitsvolle inhoud de enige weg is tot succes.

 

4. Do’s: er valt nog meer te doen met facebook

Facebook is en blijft voor veel organisaties nog steeds ‘the place to be’, al dan niet in combinatie met andere sociale media. Via een pagina kan je conversaties aangaan met je doelpubliek. Maar er valt nog meer te doen met Facebook, zoals:

  • Een contentstrategie opstellen en échte goede verhalen maken.
  • Live video’s posten: volgens Facebook krijgen deze video’s tot zes keer meer interacties, als ze relevant zijn natuurlijk.
  • Een groep oprichten en de discussies stimuleren: groepen zullen in het nieuwsoverzicht meer worden getoond. Een groep gebruik je als kanaal om over je organisatie te laten praten, waar echte discussies en interacties centraal staan.
  • Ambassadeurs van je organisatie aan het werk zetten: in de eerste plaats ben jij zélf een ambassadeur van je organisatie en kan je dus via je persoonlijke account ook openbaar berichten plaatsen.
  • Inzetten op advertenties: door advertentiecampagnes op te zetten kan je op sleutelmomenten je boodschap tot bij een nieuw doelpubliek krijgen, of je doelpubliek stimuleren te interageren of te klikken.
  • Als trouwe fans geen pagina-update willen missen kunnen ze via de ‘volgen’-knop op de pagina klikken op ‘see-first’. Dring echter niet aan bij jouw fans.

 

5. Don’ts: word niet spammy

Er zijn ook wat dingen die je beter niet doet:

  • Engagement bait: het werd al langer afgestraft maar Facebook zal nog strenger worden. Engagement bait betekent dat je letterlijk vraagt om iets te liken, taggen, een reactie te geven, te delen…
  • Mik niet op kwantiteit om zo hopelijk eens in het nieuwsoverzicht terecht te komen, kwaliteitsvolle posts gaan voor.
  • Promoot niet elke update, denk liever na over echte advertentie-campagnes

 

Conclusie

Wij houden niet van paniekzaaierij, maar wél van goede content. We moeten het niet minimaliseren: het kan voor bedrijfspagina’s knap lastig worden om veel bereik te halen. Maar we willen het ook zeker niet dramatiseren en vooral blijven nuanceren: de focus is en blijft het maken van goede content.

 

Zin in meer?

Ben je zelf actief op sociale media maar ben je er nog niet uit welk platform het beste werkt voor jou of hoe je hiermee aan de slag gaat?  Via de Basisopleiding: social media op het werk nemen Ben Roggen en Lieven Van Nieuwenhuyze je mee in de wereld van sociale media met een beknopte introductie en een grondig overzicht van de meest relevante platvormen..

 

Bron: http://www.ilikemedia.be

Lees ook