MyAnalytics: onontbeerlijk hulpmiddel bij Timemanagement

by Kluwer Learning Team

In O365 is Delve dé plek waar je jouw gedeelde documenten kunt terugvinden. Een vreemde eend vind je echter in de bijt: MyAnalytics. Een klik erop onthult een scherm waarin jouw werkgedrag tot op het bot wordt ontleed. Voor zover O365 daar weet van heeft natuurlijk (e-mails, kalender …)

Hoeveel tijd besteed je aan het beantwoorden, lezen, schrijven van e-mail? Hoeveel werktijd besteed je aan vergaderingen? En zijn dat dan lange vergaderingen of korte. Hoe vaak werkte je buiten de officiële werktijd? Hoe vaak had je 2 onafgebroken uren om door te werken aan je eigenlijke taken? Met wie werk je het meest samen, met wie had je allang geen contact meer. Aparte aandacht wordt besteed aan je relatie met je directe chef: hoe vaak hebben jullie meetings, hoe vaak zenden jullie e-mails naar elkaar en hoe snel reageren jullie op een bericht van de ander. En ook je eigen e-mailgewoontes passeren de revue: hoeveel % van je mails stuur je naar individuen, en hoeveel naar groepen. En ook omgekeerd hoeveel % van de mails die je las werden rechtstreeks naar jou gestuurd, en hoeveel naar een groep waarvan je deel uitmaakt. Met ook hierbij telkens de reactietijd.

Het antwoord op al deze vragen wordt gepresenteerd in een handig overzicht met grafieken. En bij het aantal vergaderuren, en focusuren (2 opeenvolgende uren zonder vergadering) of het werken buiten de officiële werktijd wordt jouw gedrag naast het bedrijfsgemiddelde geplaatst.

Alleen al om dit overzicht wordt MyAnalytics een ideaal hulpmiddel om je Timemanagement bij te sturen, en deze keer niet langer gebaseerd op nattevingerwerk zoals “ik denk dat ik per dag toch wel minstens 2 uur kwijt ben met het verwerken van mijn e-mails…”.

Ook bij het actief bijsturen van je werkgedrag, altijd het moeilijkste punt bij Timemanagement, kan je MyAnalytics’ hulp inroepen en instellen hoeveel tijd je per week wilt besteden aan vergaderingen, verwerken van e-mails, hoeveel focusuren je per week zou willen en hoeveel tijd je buiten de officiële werktijd wilt spenderen aan vergaderingen of e-mails.

Krijg je Big Brother kriebels bij het lezen van dit alles? Niemand heeft inzage in jouw rapport, de O365 admin heeft enkel zicht op zijn eigen werkgedrag en dat van de gehele organisatie. Maar elke gebruiker heeft de vrijheid en de mogelijkheid om in de Delve setting MyAnalytics uit te schakelen.

Meer weten? Schrijf je dan nu in voor de Smart Digitals’ Day: aan de slag met Office 365 van onze Learning Partner, Xylos.

Auteur: Staf Laenen, Xylos Learning Coach

 

Lees ook