9 tips die je emotionele intelligentie helpen verhogen

by Tomek Joos

Emotioneel intelligente mensen proberen in iedere situatie hun kalmte te bewaren, tevreden te zijn en alles onder controle te houden. Hoe? Door bewust bepaalde gedragingen te vermijden en hun emoties te beheren: nadenken over wat ze zullen doen, en wat niet. Met deze 9 tips verhoog je je emotionele intelligentie.

 

1. Laat niemand je goed gevoel beïnvloeden

Je goed gevoel over een prestatie mag niet bepaald worden door iemand anders zijn mening of prestaties. Vergelijk jezelf ook niet met anderen, want dan heb je je eigen geluk niet meer in de hand. Je gevoel voor eigenwaarde en voldoening moet voortkomen vanuit jezelf.

 

2. Vergeef snel fouten, maar vergeet ze niet

Sta niet onnodig stil bij de fouten van anderen. Om een kwestie te kunnen afsluiten, is het nodig om de ander te vergeven, maar dit wil niet zeggen dat je ze ook moet vergeten. Blijf waakzaam, zodat het zich in de toekomst niet herhaalt.

 

3. Reageer niet impulsief

In een conflict is het verstandig dat je het juiste moment afwacht om te reageren. Ongecontroleerde emoties uiten kan ervoor zorgen dat je met een pijnlijk gevoel achterblijft. Denk eerst rustig na over wat je voelt en hoe je met deze gevoelens zal omgaan.

 

4. Sta stil bij je gerealiseerde prestaties

Perfecte mensen bestaan niet. Als je de perfectie nastreeft, dan zal je altijd met het knagend gevoel van falen blijven zitten. Het heeft ook geen zin om na te denken over wat je anders had moeten doen. Het is beter om stil te staan en te genieten van de zaken die je wel hebt bereikt.

 

5. Blijf niet hangen in je verleden

Wie niet waagt, niet wint. Als je een risico neemt, dan is er ook de kans dat het misgaat. Laat een mislukking je niet weerhouden om te blijven geloven in je eigen kunnen. Als je blijft vasthouden aan een gebeurtenis in het verleden, dan wordt je verleden je toekomst: je kan niet meer vooruit gaan. Verleg daarom je grenzen steeds opnieuw.

 

6. Focus op oplossingen

Het is niet goed om je te fixeren op problemen. Zo creëer je en verleng je negatieve emoties en stress. Bijgevolg verminderen ook je prestaties. Zorg er dus voor dat je focust op oplossingen of acties om jezelf en de situatie te verbeteren. Op die manier ervaar je een gevoel van persoonlijke effectiviteit dat positieve emoties opwekt en leidt tot betere prestaties.

 

7. Omring je niet met negatieve mensen

Negatieve mensen zitten in een negatieve emotionele spiraal van problemen en slagen er niet alleen in om zich te focussen op een oplossing. Zorg ervoor dat je je niet laat meeslepen in deze negatieve spiraal. Stel voor jezelf duidelijk je grenzen op en distantieer je indien nodig. Bied een luisterend oor en probeer de conversatie te wenden in een productieve, positieve richting.

 

8. Koester geen wraakgevoelens

Negatieve emoties die voortvloeien uit wraakgevoelens zijn het resultaat van stress. Als je terugdenkt aan een bepaalde negatieve ervaring kunnen deze gevoelens naar boven komen. Probeer echter te allen tijde je wraakgevoelens opzij te zetten en je stress te verminderen. Je zal je direct beter voelen en het is ook beter voor je gezondheid. Stress kan leiden tot een hoge bloeddruk en hartziekten.

 

9. Durf ‘nee’ te zeggen

Hoe moeilijker je het hebt om ‘nee’ te zeggen, hoe groter de kans dat je stress ervaart, of zelfs een burn-out of een depressie. ‘Nee’ is een krachtig woord dat je moet durven gebruiken als het nodig is. Zeg bijvoorbeeld niet: ‘Ik ben niet zeker’. Zeg enkel toe bij een nieuwe belofte als het de afhandeling van je huidige beloftes niet verstoort.

 

Zin in meer?

Emotionele intelligentie zorgt voor heel wat voordelen op professioneel vlak. Tijdens de 
opleiding ‘Emotionele intelligentie en NLP’ verhoog je je EQ al op 2 dagen.

 

Bron: TalentSmart

 

Lees ook