7 houdingen van emotioneel intelligente mensen

by Tomek Joos

Emotionele intelligentie heeft te maken met het aanvoelen van emoties en begrip opbrengen voor anderen. Het is de smeerolie in je samenwerking met andere professionals. Het maakt je sterker om conflicten aan te pakken en je te handhaven in moeilijke werksituaties. Deze 7 houdingen helpen je emotioneel steviger in je schoenen te staan. 

 

Iedereen ervaart emoties en kan ze leren begrijpen en controleren. Dat helpt je gezonde, emotionele ervaringen te ontdekken en te delen op het werk. Alleen is niet iedereen zich daarvan bewust. Begrijpen collega’s niet wat je bedoelt, schuif je vaak de schuld in andermans schoenen of heb je moeite om anderen te ‘lezen’? Dan is het een goed idee je houding aan te passen om je emotionele intelligentie aan te scherpen.

 

1. Meer bewust van jezelf

Probeer eens stil te staan bij de beslissingen die je neemt en hoe je een gesprek aanknoopt met collega’s. Je merkt vast wel hoe je gedrag een invloed heeft op je gemoed en de mensen om je heen. Voel je dat je collega’s moeite hebben met jouw manier van communiceren? Bedenk dan wat je anders kan doen.

 

2. Hou je emoties onder controle

Laat je niet overmannen door emoties in stressvolle werksituaties. Zo vermijd je al te impulsieve beslissingen. Haal diep adem en probeer te achterhalen waarom je je zo voelt. Iemand die meester is over eigen gevoelens, maakt een correcte analyse en leert ook de emoties van anderen begrijpen.

 

3. Vertrouw op jezelf én je team

Jij én je team hebben de skills om crisissituaties de baas te kunnen. Vertrouw erop, niet alles draait om jezelf! De beslissingen die je vol vertrouwen samen met collega’s neemt, zijn meestal de juiste.

 

4. Leef je in

Empathie is de hoogste vorm van emotionele intelligentie. Leef je in in je collega’s en probeer de dingen te zien en aan te voelen zoals zij dat doen. Dat geeft jou het nodige inzicht om spontaan en onbevooroordeeld met hen te overleggen.

 

5. Motiveer jezelf en je collega’s

Heb je ze onder controle dan leiden emoties je niet af bij het uittekenen van je doelen. Je zal zien dat je de dingen een pak efficiënter gedaan krijgt. Je krijgt er een motivatieboost van. Inspireer ook je collega’s met je positieve ingesteldheid.

 

6. Creëer een ‘safe zone’

Toon je empathie en stel je toegankelijk op voor anderen. Zo creëer je een open sfeer in je team waarin iedereen onbevangen kan zeggen wat hij of zij denkt. Dat versterkt het vertrouwen en het succes van een team.

 

7. Behandel iedereen met respect

Focus niet alleen op je eigen succes. Zet de talenten van de anderen in de verf en geef hen het vertrouwen om het beste van zichzelf te geven. Als je respect toont, krijg je dat sowieso terug.

 

Zin in meer?

Weet je niet goed hoe je je emoties leert begrijpen of hoe je gepast kan communiceren met anderen? Met deze 2-daagse training ‘Emotionele intelligentie en NLP’ kan je er praktijkgericht aan werken.

 

Bron: www.inc.com

Lees ook