6 tips om de feedback te krijgen die je nodig hebt om je werkprestaties te verbeteren

by Tomek Joos
6 tips om de feedback te krijgen die je nodig hebt om je werkprestaties te verbeteren

Feedback krijgen is een belangrijke manier om je prestaties op het werk te verbeteren. Het is echter niet altijd vanzelfsprekend dat je feedback krijgt, en het is ook niet altijd even fijn om feedback te ontvangen.

“Feedback vind je overal. Het is jouw taak om ernaar te zoeken, door ernaar te vragen en te observeren,” zegt David L. Van Rooy, schrijver van het boek Trajectory: 7 Career Strategies to Take You From Where You Are to Where You Want to Be.

Als gastschrijver van deze post geeft Van Rooy zes tips om de feedback te krijgen die je nodig hebt om je werkprestaties te verbeteren.

1. Vraag ernaar

Een van de grootste fouten die mensen maken, is veronderstellen dat alles vlot verloopt (totdat ze een catastrofale fout maken). Door er niet naar te vragen, mis je de kans om belangrijke feedback te krijgen – met name de moeilijke, kritische soort feedback waarmee je op een constructieve manier kan werken aan verbeterpunten.

2. Luister aandachtig

Denk eraan dat feedback dient om je prestaties te verbeteren, niet om een wij-zij-denken te creëren. Jouw reactie is uiterst belangrijk. Probeer de feedback niet te rechtvaardigen of weg te wuiven. Geef anderen niet de schuld en word niet boos. Indien je op een van deze manieren reageert, zal je een volgende keer wellicht minder waardevolle feedback krijgen van die persoon. Feedback die gegeven wordt met de beste bedoelingen, resulteert vaak in een negatieve situatie door op een foutieve manier te reageren.

3. Stel verduidelijkende vragen

Als je verbaast bent over bepaalde feedback, kan het om miscommunicatie of een misverstand gaan. Door vragen te stellen, krijg je meer duidelijkheid. Wees daarom rationeel genoeg om vragen te stellen en te luisteren naar suggesties. Zo zal je de feedback in zijn geheel begrijpen en ontdekken welke acties je kan ondernemen om te verbeteren.

4. Neem je tijd om de feedback te verwerken

Dit is vooral belangrijk als je de feedback moeilijk kan aanvaarden. Tijd nemen om de feedback te verwerken en te plaatsen voordat je antwoordt, helpt om op een constructieve manier te reageren. Zeg bijvoorbeeld “bedankt voor de feedback” en bepaal een later tijdstip om verder op de feedback in te gaan. Op dat tijdstip kan je dan verduidelijkende vragen stellen en een plan opstellen ter verbetering.

5. Richt je niet alleen tot je managers voor feedback

De beste en meest waardevolle feedback krijg je vaak van collega’s en directe medewerkers. Deze mensen zien je het vaakst en hebben ook het meest contact met jou. In plaats van enkel te luisteren naar het advies van je coördinator, vraag je best ook naar feedback van collega’s en directe medewerkers. Zij zien soms mogelijke problemen voordat jij of je manager deze zien. Door feedback te vragen van medewerkers op andere afdelingen, krijg je verschillende inzichten van mensen die met andere aspecten van het bedrijf bezig zijn.

6. Krijg feedback via observatie

Leren van je positieve en negatieve resultaten is ook een vorm van feedback die je helpt om je manier van werken bij te sturen. Denk bijvoorbeeld aan een spreker die opmerkt dat zijn luisteraars verward kijken of hun aandacht verliezen. Hij gebruikt die feedback om zijn aanpak te veranderen en opnieuw hun aandacht te wekken.

Bron: Eric Jacobson On Management And Leadership

Zin in meer?

Wil je op een efficiënte en constructieve manier feedback leren geven en ontvangen in gesprekken met klanten, leveranciers, managers of andere medewerkers? Volg dan zeker de opleiding ‘Feedback geven en ontvangen‘.

Lees ook