De belangrijkste facility trends voor 2019

by Tomek Joos

Ook dit jaar zijn er weer heel wat nieuwe uitdagingen op het domein van facility management. Hoe speel je in op technologische trends zonder het menselijke aspect te verliezen? Hoe laat je je werknemers en klanten zich thuis voelen op kantoor in een tijdperk van innovaties aan lichtsnelheid? Keywords zijn een goede balans tussen high tech en high touch, en meer samenwerking en hospitality. Wij zetten voor jou vier trends en tips in facility management op een rijtje!

De integrale hospitality journey

Klantbeleving staat de laatste jaren centraal. Maar de huidige structuur van afzonderlijke facilitaire partners zoals schoonmaak, catering en beveiliging bemoeilijkt de samenwerking. Voor een integrale hospitality journey is het belangrijk om los te komen van die eilandjes en een facilitaire verbinder aan te stellen in het bedrijf. Door het delen van kennis en data geven de partners de klant een optimale belevenis.

Het welzijn van werknemers

Niet alleen klanten moeten zich welkom voelen, ook werknemers verlangen naar een aangename werkomgeving waarin ze zich zowel vertrouwd als uitgedaagd voelen. Die employee journey vertaalt zich in een vriendelijke begroeting bij binnenkomst, een aangename werkomgeving met bijvoorbeeld genoeg groen en daglicht én wellness programma’s. Volgens onderzoek van CoreNet is het voor 80% van de sollicitanten cruciaal of het bedrijf wellness activiteiten aanbiedt. Bovendien verandert de werkmentaliteit door de groeiende groep millennials op de werkvloer. Zij verlangen flexibiliteit: thuiswerkdagen, geen 9 to 5- mentaliteit en open werkplekken waar samenwerken en creëren centraal staan.

De balans tussen high tech en high touch

Laat je een robot bezoekers begroeten of verkies je een vriendelijke hospitality professional? Laat je chatbots eenvoudige klantvragen afhandelen of moet contact met een medewerker binnen handbereik zijn? We zijn steeds meer op zoek naar een goede balans tussen dominantere technologie (high tech) en de menselijke behoefte aan contact (high touch). In die afweging is het belangrijk om na te gaan welke innovatie bij jouw bedrijf past. Zorg ervoor dat de tech optimaal functioneert maar dat er altijd een menselijk vangnet klaarstaat.

Een slimme werkplek

De toegangsdeur die vanzelf opengaat door de virtuele sleutel op je smartphone. Een track-and tracesysteem dat je meteen vertelt waar werkmateriaal zich bevindt. Een lift die je vingerafdruk scant en je automatisch op de juiste verdieping afzet. Onderzoeksbureau Gartner verwacht dat we tegen volgend jaar 25 miljard Internet of Things-apparaten zullen gebruiken. Internet of Things en artificiële intelligentie maken onze werkplek slimmer en geven de belevenis van werknemers en klanten een boost. Daarbij zijn data cruciaal. De meeste bedrijven tekenen data op via slimme apparaten en processen maar maken er vervolgens niet genoeg gebruik van. Het loont de moeite om bijvoorbeeld gedrag van medewerkers te meten en analyseren. Hoe komt het dat zij voor overleg niet naar de vergaderruimte gaan bijvoorbeeld? Sluit de werkomgeving niet aan bij hun behoeften? Bedrijven die focussen op de analyse van big data en daaruit strategische inzichten halen, boeken meer succes.

 

Meer weten?
Deze trends en de kerntaken en competenties van facility managers komen aan bod in de praktijkopleiding Facility Management. Na deze vierdaagse praktijkopleiding stelt u zelfstandig een facilitair beleidsplan op. Bekijk hier het programma en de opleidingsdata.

Lees ook