Online verkopen, hoe zit dat fiscaal en juridisch?

by Bieke Cauwenberghs

E-commerce is booming business. Vaak zijn de juridische en fiscale uitdagingen die daarmee gepaard gaan echter minder bekend. Ondernemers die een succes willen maken van de online verkoop van hun goederen of diensten moeten heel wat weten over o.a. de informatieverplichtingen die op hen rusten, de privacywetgeving, btw en milieuheffingen. Specialisten ter zake Tim Fransen en Gladys Cristiaensen lichten enkele valkuilen toe.

 

Juridisch: informatieplicht en vergunningen

Zo heb je als je online goederen en diensten verkoopt een informatieplicht. Co-auteur van het boek ‘E-commerce. Uw webshop fiscaal en juridisch doorgelicht’ Tim Fransen is advocaat bij K law: “Het moet onder meer duidelijk zijn welke producten je verkoopt, tegen welke prijs en welke kosten daarin wel of niet vervat zitten. Ook dien je aan te geven wie de verkoper is en hoe je de verkoper kan contacteren, bijvoorbeeld in geval van klachten. En heb je offline een vergunning nodig voor de verkoop van bijvoorbeeld sterke drank of verzekeringen, dan geldt dat ook online.”

 

Privacy en het respecteren ervan zal de komende jaren ook voor e-commerce meer en meer aan belang winnen.

Tim Fransen

 

Juridisch: nieuwe wet privacy in aantocht

Bij verkoop via een webshop verzamel je heel wat persoonlijke gegevens van je klanten (zoals naam en adres, rekeningnummer …). Je dient bij het verwerken van die gegevens dan ook steeds de privacywetgeving te respecteren. Ongevraagd ‘spam’ sturen is dus not done. Tim Fransen: “Vanaf 2018 treedt bovendien een nieuwe en veel strengere Europese verordening – de GDPR of General Data Protection Regulation of in het Nederlands AVG, Algemene Verordening Gegevensbescherming – in werking. Omdat deze verordening ook aanzienlijke sancties bevat, is het van groot belang hierop tijdig voorbereid te zijn.”

 

Fiscaal: nieuwe btw-regels op komst

Gladys Cristiaensen, VAT Manager KPMG: “Momenteel zijn de fiscale regels complex waarbij er nog heel wat administratieve lasten en kosten bij komen kijken. De Europese commissie is gelukkig bezig met een vereenvoudiging. Logisch, want door de huidige regelgeving loopt ze meer dan 5 miljard euro aan btw mis. De nieuwe btw-regels, in het kader van het zogenaamde ‘VAT Action Plan’, is gericht op kleine en middelgrote ondernemingen en zou de administratieve lasten, de kosten en de concurrentieverstoring met niet-Europese landen moeten wegwerken. Zo zal je als je voor minder dan 10.000 euro per jaar verkoopt de btw-regels van je eigen land mogen toepassen. En zal de verkoop van goederen en diensten door niet-Europese ondernemingen eveneens onderworpen zijn aan lokale btw.”

 

De Europese Commissie werkt aan eenvoudigere btw-regels die een oplossing bieden voor elke online ondernemer.

Gladys Cristiaensen

 

Milieuheffing: karton en batterijen

Gladys Cristiaensen: “De milieuheffing wordt vaak ‘vergeten’. Stel dat je online smartphones verkoopt, dan zal je die waarschijnlijk verpakken in een kartonnen doosje. Breng je per jaar meer dan 300 kg karton op de markt, dan dien je een milieuheffing te betalen. Daarnaast bestaan er ook milieuheffingen voor de verkoop van toestellen die batterijen bevatten, voor de verkoop van elektro-apparaten, enz. De heffing niet betalen, kan leiden tot fikse boetes.”

 

Zin in meer?

Wil je meer te weten komen over de juridische en fiscale uitdagingen om zo de valkuilen te vermijden? 5 experten, waaronder Tim Fransen en Gladys Cristiaensen, geven een antwoord op uw vragen tijdens het seminarie E-commerce. Uw webshop fiscaal en juridisch doorgelicht aan de hand van 21 praktijkgerichte vragen. Je ontvangt daar ook een exemplaar van het boek.

 

Gladys Cristiaensen is btw manager bij KPMG en adviseert ondernemingen over Belgische en Europese btw reglementering bij hun (online) activiteiten.

Tim Fransen is advocaat bij K law en adviseert ondernemers en bedrijven over de juridische aspecten van (online) ondernemen.

Lees ook