UX design: de do’s-and-don’ts

by Elke De Wit
UX design: de do’s-and-don’ts

Design, in eender welke vorm, krijgt een grote verantwoordelijk toegekend. Zowel ontwerpers als gebruikers kunnen overweldigd raken als het design niet in lijn ligt met het doel van het scherm. Door de bomen het bos niet meer zien komt vaak voor als het gaat om het ontwerp van de user experience (UX). Ervoor zorgen dat de pagina snel laadt, leesbare lettertypes, minimalistische ontwerpen, kleurpaletten… Het is hoog tijd om verder te kijken dan naar het scherm alleen, en de gebruikservaring centraal te zetten. We helpen je op weg met enkele duidelijke do’s-and-don’ts.

De do’s

1. Begrijp je gebruikers

Bij UX staat de gebruiker op de eerste plaats, dat staat buiten kijf. Het geheim ligt echter in het voldoende inzicht vergaren in wat de verschillende gebruikers nodig hebben. Wat users belangrijk vinden, wat in hun mogelijkheden ligt, wat eventuele beperkingen vormt… Als je hier een goede kijk op hebt, kan je je ontwerp aan de behoeftes aanpassen. Je ontwerp beginnen zonder inzicht in de achtergrond van de gebruikers leidt nergens toe. UX omvat namelijk alle aspecten van de gebruikersinteractie, zowel met het bedrijf als met het product als met de dienst die wordt aangeboden.

2. Responsive UX

Mobile-friendly is niet langer goed genoeg. In de snel evoluerende wereld van design is de norm hoger gelegd, en is het het nieuwe doel om ‘device agnostic’ te zijn. Dat wil zeggen dat je website op eender welk toestel werkt, om zo de race in de digital experience te winnen. Je website dient dus responsief te zijn en op alle mogelijke apparaten naadloos te werken.

3. Eén centraal aandachtspunt

In deze digitale tijden kan je heel erg veel aanbieden aan je gebruikers, maar houd er rekening mee dat de gemiddelde mens overladen wordt door impulsen. Concreet houdt dat in dat hoe minder informatie en aandachtspunten er op een scherm terug te vinden zijn, hoe beter. De gouden regel is om aan één pagina slechts één doel toe te kennen. Ook bij het toevoegen van extra functies mag het hoofddoel van de pagina niet aan belang verliezen. Elke gebruiker zou instinctief de flow moeten kunnen volgen om zo naar het centrale aandachtspunt geleid te worden.

4. Prioritiseer je extra functies

Het is een algemene misvatting dat de verkoopcijfers gelijk opgaan met het aantal features. Ontwerpers krijgen vaak de opdracht om extra functies toe te voegen, ook al staat het scherm al overvol. Dit is niet optimaal, zeker niet voor gebruikers die voor de eerste keer je website of app bezoeken. Daarom is het belangrijk je features te prioritiseren. Voeg enkel deze toe die absoluut onontbeerlijk zijn voor het doel van de pagina.

5. Ruim de rommel op

Overdaad schaadt, ook in UX design. De boodschap op een ordelijke manier beklemtonen is dus de opdracht. Functionaliteit staat boven alles, dus geldt ook hier de regel om alleen de hoogstnodige features te implementeren. Een simplistisch ontwerp helpt je gebruikers om makkelijk te navigeren. Hen op een vlotte manier verder helpen, met zo weinig mogelijk tussenstappen, staat dus voorop.

De don’ts

1. Je scherm vullen met niet-relevante informatie

Vandaag de dag hebben mensen een druk leven. Iedereen is steeds gehaast, zelfs het ontbijt is on-the-go. Wat we dus niet appreciëren, is dat onze tijd verspild wordt. Gebruikers verwachten dat ze snel vinden waar ze naar op zoek zijn. Door een hele resem irrelevante tekst scrollen, zal al snel voor frustraties zorgen. Conclusie, weg met het teveel aan tekst!

2. Meteen alle toestemmingen vragen

Dit is vooral van toepassing bij het ontwerpen van apps. In vele gevallen vraagt een app die je net hebt geïnstalleerd direct om alle mogelijke toelatingen, zoals bijvoorbeeld toegang tot je locatie of camera. Gebruikers zijn echter meer geneigd om toestemming te geven als ze al meer bekend zijn met de app, en dus meer vertrouwen erin hebben. Mensen zijn namelijk van nature wantrouwig voor zo’n zaken. Eens ze vertrouwd zijn met de app, en het duidelijk is waarom deze toegang noodzakelijk is, zullen gebruikers sneller toestemming geven. In de juiste context om toestemming vragen is dus cruciaal, zoals bijvoorbeeld bij de aanvraag van een routebeschrijving om toegang tot de locatie vragen. Het spreekt voor zich dat je ook alleen maar om toelatingen vraagt die absoluut noodzakelijk voor de werking van de app.

3. Te veel verschillende handelingen

Het is algemeen begrepen onder ontwerpers dat gepersonaliseerde handelingen als primaire interactie met de website of app te vermijden zijn. Dit hindert namelijk de eenvoud in navigatie. Je aan de standaard houden, voor bijvoorbeeld iconen of toetsen, maakt het je gebruiker gemakkelijker. Ook hier geldt: eenvoud staat voorop. In UX design staat standaardisatie centraal.

4. 404-pagina’s

Je gebruikers in de flow houden is cruciaal, dus ook hun interactie met elk individueel scherm. Een doodlopend eind kan als een echte teleurstelling komen, en breekt de gebruikerservaring. Dit resulteert in verwarring en vereist extra handelingen om het doel te bereiken. 404-pagina’s dienen dus absoluut vermeden te worden. Je gebruiker op je site of app houden is de boodschap.

5. Vakjargon

Je gebruikers op hun gemak stellen is een belangrijk deel van UX design. Dit doe je niet door moeilijke termen in het rond te slingeren, want die gesofisticeerde look is niet waar je bezoeker naar op zoek is. Het voornaamste doel is dat de gebruiker je boodschap begrijpt, en zich goed voelt in zijn vel bij het lezen van informatie. Met standaardtaal bereik je meer, en je bezoeker zo min mogelijk cognitief belasten is altijd een goed idee.

Bron: https://uxplanet.org/the-dos-and-don-ts-of-ux-design-f874d7834b45

Zin in meer?

Wil je je eigen skills bijschaven en alles te weten komen over UX design? Dan ben je bij de opleiding User Experience Design (UX) aan het juiste adres. Eerder op zoek naar een opleiding over UI (User Interface) design? Kijk dan zeker eens naar de opleiding Certified UI (User Interface) Designer.

Lees ook