Deze 5 interpersoonlijke skills heb je nodig als projectmanager

by Elke De Wit
Deze 5 interpersoonlijke skills heb je nodig als projectmanager

Een op de drie projecten mislukt door een gebrek aan goede communicatie tussen projectmanagers en hun teams. Dat blijkt uit een studie van het Project Management Institute (PMI). Die gestrande projecten kosten bedrijven 62,4 miljoen dollar per jaar – zo’n 57,6 miljoen euro – aan verloren productiviteit.

Daarnaast lopen projecten soms fout door gebrekkig leiderschap, onduidelijke verwachtingen en belangenconflicten tussen het management en de werknemers. Het is dus cruciaal om naast je technische skills ook je interpersoonlijke vaardigheden te ontwikkelen.

Goede projectmanagers begrijpen niet alleen de praktische elementen van een project, maar hebben ook de juiste sociale vaardigheden om hun teams te motiveren en op het juiste spoor te houden.

Hier zijn vijf interpersoonlijke vaardigheden die elke goede projectmanager nodig heeft:

1. Communicatie

Als projectmanager moet je duidelijk communiceren over je verwachtingen. Anders maak je de opdracht onnodig ingewikkeld. Daarom volg je best een goed uitgewerkt communicatieplan.

Deel je doelen met je teamleden, breng hen op de hoogte van vooruitgang en geef hen voldoende feedback. Geef ook het management en eventuele stakeholders regelmatig een stand van zaken.

2. Onderhandelen

Succesvolle projectmanagers hebben een uitstekend onderhandelingsvermogen. Ze kunnen snel een akkoord bereiken met bondgenoten en raakvlakken vinden met concurrenten. Zo creëren ze win-winscenario’s voor alle stakeholders en winnen ze respect van teamleden.

Als je je onderhandelingsvermogen wil verbeteren, kan je proberen om wat flexibeler te zijn. Laat bijvoorbeeld de andere eens winnen, in plaats van je eer te willen behouden.

3. Leiderschap

De beste projectmanagers zijn ervaren leiders. Ze motiveren, inspireren tot actie en sturen bij wanneer nodig. Zelfs in de meest stressvolle omstandigheden moet een projectmanager ervoor zorgen dat werknemers de waarden en visie van de organisatie naleven.

Je geeft dus best tijdig feedback en opbouwende kritiek. Moedig ook zoveel mogelijk professionele ontwikkeling aan. Zo help je elke werknemer om de beste versie van zichzelf te worden.

4. IJver

Als projectmanager moet je ijverig en nauwkeurig tewerk gaan, zodat teamleden dezelfde houding aannemen. Een goede werkethiek met veel aandacht voor details is essentieel om beter te presteren dan de concurrentie.

IJverig worden kan je leren. Stel dagelijkse doelen en probeer die koste wat het kost te bereiken, ongeacht de omstandigheden.

5. Flexibiliteit

Ten slotte heb je als projectmanager een flinke portie aanpassingsvermogen nodig. Want ook als er onvoorziene obstakels opduiken moet je je kunnen aanpassen, zodat jij en je team toch jullie doelen bereiken.

Succesvolle projectmanagers anticiperen op voorhand mogelijke valkuilen en passen daaraan hun plannen aan. Dat leer je alleen door ervaring en door je mentaal voor te bereiden op onvoorziene gebeurtenissen.

Voor de beste prestaties op je werkplek schaaf je dus best ook je interpersoonlijke vaardigheden bij, want die zijn minstens even belangrijk als technische knowhow. Ook jij kan met wat toewijding je ‘people skills’ verder ontwikkelen.

Bron: project-management.com

Zin in meer?

Ben je redelijk nieuw in het vak, dan is de reeks Projectmanagement van A tot Z zeker iets voor jou. Heb je de basis van projectmanagement al onder de knie, maar wil je je er nog meer in verdiepen? In onze opleidingscluster ‘Masterclass Projectmanagement’ werk je onder andere verder op de communicatieve aspecten van het vak. Meerdere modules van beide reeksen bieden wij dit voorjaar nog virtueel (live online) aan.

Lees ook