Ga voor next level Lean Six Sigma

by Elke De Wit
Ga voor next level Lean Six Sigma

Voor grote bedrijven kan het wel eens gecompliceerd worden als het op groei aankomt. Dit systematisch, met goede organisatie, aanpakken is doorslaggevend. Het heeft niet enkel tevreden medewerkers en klanten tot gevolg, maar heeft ook het potentieel om de winst te verdubbelen. Niet moeilijk dat Lean Six Sigma zoveel aan populariteit heeft gewonnen. Het helpt bedrijven groeien.

Wat is Lean?

De term werd voor het eerst bekend in de Japanse productie-industrie, en vond haar oorsprong bij Toyota. Door Lean te denken, worden organisaties duurzamer. Het is de bedoeling om maximale waarde te creëren voor de klant, door overbodige stappen in een proces te elimineren. Je moet dus systematisch controleren of elke taak die jij of je team uitvoert, ook iets opbrengt voor de klant. Defecten, overproductie, transport, wachttijd, moties of talent dat niet gebruikt wordt, zijn allemaal zaken die verspilling met zich meebrengen, en worden dus best vermeden.

Wat is Six Sigma?

Six Sigma gaat om gegevensverwerkend management, en dus niet om productie. Door gebruik te maken van een reeks tools en technieken, kan je businessprocessen optimaliseren. De oorsprong vind je terug bij Motorola, waar de ingenieur Bill Smith de Six Sigma technieken ontwikkelde in 1986. Six Sigma vond zijn momentum, en is nu wijdverspreid binnen de sector.

Six Sigma streeft ernaar om het aantal defecten tot nul te herleiden, dit door ze op te meten en te elimineren. Zo worden de processen, producten en diensten geperfectioneerd. Door de volgende vijf fases toe te passen, ga je heel wat geld besparen. Alles draait dus om definiëren, meten, analyseren, optimaliseren en controleren. Je identificeert het probleem, verzamelt de nodige data, zoekt naar de oorzaak, verbetert het proces en controleert of alles goed is verlopen. Met deze vijf stappen gingen honderden organisaties je voor in miljoenen te besparen.

Wat is Lean Six Sigma?

Lean Six Sigma vindt zijn roots in de jaren 80, maar werd pas officieel geïntroduceerd in 2002. Michael George en Robert Lawrence Jr. schreven het boek Lean Six Sigma: Combining Six Sigma Quality with Lean Speed over. In de Amerikaanse productie-industrie werd deze methode snel overgenomen.

Alles draait om het garanderen van kwaliteit tijdens de productiefase en de organisatieprocessen. Dit doe je door verspilling van middelen, tijd, moeite en talent te voorkomen. Zo kan je de klant de beste kwaliteit, prijs en levering garanderen. Lean komt hier aan te pas om verspilling te vermijden, terwijl Six Sigma variaties reduceert met behulp van statistische data. Om de doelstellingen van Six Sigma te bereiken, maak je gebruik van data-analyse en hypothesetesten. Bij Lean daarentegen, wordt er gebruik gemaakt van tools zoals Kaizen en visuele controlesystemen. Door deze twee methodes te combineren slaagden vele bedrijven erin een enorme winst te maken, terwijl de klant tevreden blijft.

Waarom is Lean Six Sigma zo belangrijk?

Organisaties worden voortdurend geconfronteerd met stijgende kosten en sterke concurrentie, te wijten aan een steeds dynamischere omgeving. Lean Six Sigma gaat deze uitdagingen aan door kosten te beperken, omzet te vergroten en klantentevredenheid te verhogen. Processen worden efficiënter en je medewerkers komen in een stimulerende omgeving terecht. Door Lean en Six Sigma te combineren, realiseer je het potentieel van je organisatie.

Bron: www.q3edge.com

Zin in meer?

Ben je al bekend met Lean Six Sigma, maar wil je een echte expert worden? Tijdens de opleiding Lean Six Sigma: Yellow Belt ga je al snel zelf aan de slag met de aangeleerde tools en technieken, en wandel je met praktische kennis de deur uit.

Lees ook