De do’s-and-don’ts in User Interface Design

by Elke De Wit
De do’s-and-don’ts in User Interface Design

User interface design is het proces achter het maken van interfaces die op beeldschermen te zien zullen zijn. Het doel is om als designer een interface te ontwerpen die makkelijk en aangenaam in de omgang is. Efficiënt hun doel bereiken is namelijk het allerbelangrijkste voor gebruikers.

De basisprincipes van User Interface Design

Start met jezelf de vraag te stellen, wat doet de gebruiker hier? Wat willen ze bereiken op dit scherm? Informatie zoeken of een formulier invullen zijn bijvoorbeeld al twee heel verschillende doeleinden. De meest cruciale regel in het ontwerpen is dit: vorm volgt functie. Denk dus eerst aan de functie, dan pas aan hoe het eruit moet zien. Dit principe werd aan het einde van 19e eeuw geïntroduceerd door de architect Louis Sullivan, de grondlegger van het functionalisme in de bouwkunst. Omgekeerd zou je aan de vorm dus ook moeten zien wat de functie is.

Groeperen van items
Als onderwerpen logischerwijze bij elkaar horen, plaats je ze samen op de pagina. Ook hier geldt weer dat de fysieke structuur de logische structuur moet volgen.

Volgorde van de items
Denk aan de natuurlijk ordening, bijvoorbeeld wat je eerst invult in een formulier, of welke informatie je eerst zou willen zien.

Onderlijnde/vetgedrukte tekst & aantal fonts
Gebruik dit om belangrijke zaken te benadrukken, maar overdrijf niet. Een goed evenwicht vinden is wezenlijk. Hetzelfde geldt voor tekstkaders en lijnen tussen tekstblokken.

Uitlijning teksten
Dit helpt in het visueel weergeven van de relaties tussen verschillende tekstblokken en om een tekst beter leesbaar te maken. In een taal die je van links naar rechts leest, is het logisch om links uit te lijnen. Dit maakt dat de tekst ook makkelijker te scannen valt. Tekst rechts uitlijnen kan je doen om iets extra te benadrukken. Het laatste basisprincipe gaat over de witruimte tussen verschillende items. Soms, als het niet duidelijk is welke lijn je moet volgen om te lezen, kan je alternerende kleuren gebruiken om rijen of kolommen duidelijk van elkaar te scheiden.

Interfaces ontwerpen voor het plezier van de gebruiker

Interfaces zijn de plek waar de gebruikers interactie aangaan met het ontwerp. Deze kunnen zowel grafisch, spraakgestuurd als bewegingsgestuurd zijn. Het ontwerpen van een interface is een essentieel onderdeel voor de user experience. Gebruikers oordelen namelijk in een fractie van een seconde over de esthetiek van wat ze te zien krijgen, en niet veel later volgt het oordeel over de gebruiksvriendelijkheid.

Efficiëntie staat voorop. Inzicht in de context waarin uiteenlopende gebruikers zich kunnen bevinden, is cruciaal. Het is de bedoeling om hen de illusie voor te schotelen dat ze niet met een interface omgaan, maar dat ze hun doel aan het bereiken zijn. Dat is het ontastbare van software. Het gaat niet om iconen op een scherm, de interface zou juist zo onzichtbaar mogelijk moeten zijn. Zo kunnen gebruikers op een efficiënte manier de realiteit van hun taak aangaan. Breng dit in evenwicht met zo veel mogelijk prettige kenmerken, en je interface zal op een aangename manier ervaren worden.

Het verschil tussen UI en UX

De termen user interface design en user experience design worden wel vaker met elkaar verward. Bij UI design draait alles om het oppervlak en het algemene gevoel van een ontwerp, terwijl het bij UX om de totale gebruikservaring gaat. user interface design maakt dus deel uit van UX. Het doel van het grafische ontwerp is dus het creëren van een aangename esthetiek en animaties, die de waardes van je organisatie overbrengen, en die daarbovenop efficiëntie voor de gebruiker maximaliseren. Zoals Alan Cooper, Amerikaans softwareontwerper en programmeur, het verwoordt: “Als we willen dat gebruikers onze software goed vinden, moeten we het ontwerpen zoals een aardige persoon: respectvol, genereus en behulpzaam.”

Van goede naar fantastische user interfaces

Houd goed in je achterhoofd dat je gebruikers menselijke noden hebben, zoals een lage cognitieve belasting bijvoorbeeld. Daarom geven we nog een paar extra tips mee.

Om te beginnen, zorg ervoor dat elementen zoals knoppen zich voorspelbaar gedragen. Gebruikers kunnen er zo onbewust mee aan de slag. Verhoog ook de vindbaarheid van elementen door ze duidelijk te labelen. Bovendien is het belangrijk om het aantal acties die vereist zijn om taken uit te voeren zo laag mogelijk te houden. Ook staan knoppen best zo dicht mogelijk bij de elementen waartoe ze betrekking hebben. Verder blijven gebruikers graag geïnformeerd. Voorzie bijvoorbeeld een ontvangstbevestiging als ze een formulier hebben ingevuld. Als je gebruik maakt van standaardinstellingen wordt je interface ook al minder belastend. Combineer dit met terugkerende ontwerppatronen en het navigeren zal veel vlotter gaan. De consistentie met je merk bewaren hoort hier ook bij. Vermeid ten slotte misleidende patronen en add-ons, en je gebruikers zullen met een tevreden gevoel aan je terugdenken.

Bron: www.interaction-design.org

Zin in meer?

Wil je de beginselen van UI leren kennen? Of toch liever een deep dive in de materie? Met de opleidingen Introductie tot User Interface (UI) Design en Certified UI Designer is er voor ieder wat wils.

Lees ook