10 tips om jouw ICT project in goede banen te leiden

by Elke De Wit
10 tips om jouw ICT project in goede banen te leiden

Soms kennen onze ICT projecten een beetje vertraging. Dit heeft verschillende oorzaken. Maar hoe vermijden we dit? Deze 10 tips helpen je alvast op weg om toekomstige signalen van vertragers uit de weg te gaan.

 

1. Let op met te veel functionaliteiten

Naar mate dat het project vordert, vraagt de klant nieuwe functionaliteiten. Als dit zichzelf blijft herhalen kan het ervoor zorgen dat je ICT project nooit af geraakt. Zorg er dus voor dat de briefing vanaf het 1ste contact duidelijk afgelijnd is, zodat het project niet teveel wijzigingen ondergaat.

 

2. Focus op de vraag van de klant

Het kan wel eens gebeuren dat je je laat gaan en ontwerpen ‘te mooi’ wilt afwerken. Hierdoor steek je te veel tijd in details de die klant eigenlijk niet eens wil. Dit zorgt vaak voor onnodige vertragingen en extra’s die weinig bijdrage hebben bij het originele plan.

 

3. Testen testen testen

Testen is cruciaal, ook bij momenten van tijdsdruk. Net op dat moment is het erg verleidelijk om deze belangrijke fase over te slaan. Gevolg? Nog meer vertraging. Hoe langer het duurt om een fout te vinden, hoe meer tijd het duurt om deze te herstellen.

 

4. Wees realistisch

Een optimistische planning is enerzijds erg goed, het toont dat je vertrouwen hebt in de capaciteiten van je team. Anderzijds komt er een druk op het team. Ze gaan sneller werken en ze maken meer fouten. Dit zorgt dan weer voor vertraging. De boodschap is hier: wees realistisch met je planning.

 

5. Beperk versnippering

Een veelvoorkomende oorzaak van vertragers is versnippering. Dit is het fenomeen waarbij je je werk verdeelt onder te veel verschillende projecten of andere taken. Te veel projecten zorgen voor langere wachttijden en vertraging. Beperk jezelf tot een aantal taken en neem niet te veel op.

 

6. Kies de juiste software

De juiste software voor het juiste probleem is erg belangrijk. De ene software werkt nu eenmaal beter bij bepaalde toepassingen dan andere. Het is wel belangrijk dat je niet blind op de software vertrouwt voor productiviteit.

 

7. Communiceer

In sommige gevallen hebben projecten zowel onderzoek als software design nodig. Deze combinatie zorgt vaak voor onzekerheden en vertragingen omdat het software design meestal afhankelijk is van het onderzoek. Goede communicatie is cruciaal om frustraties te vermijden.

 

8. Zoek het juiste personeel

Personeel is overal belangrijk, ook bij ICT. Mensen die hun job niet op de juiste manier uitoefenen, vertragen het hele proces. Zowel technische kennis over het project als sociale vaardigheden spelen hierbij een rol.

 

9. Betrek de klant

Een project bestaat niet zonder de bijdrage van de klant. Dit heeft de klant niet altijd door. Het kan gebeuren dat hij/zij niet op tijd reageert of helemaal niet reageert op de gevraagde feedback van het project. Het project ligt dan stil want verder gaan zonder de klant kan tot extra nieuwe conflicten leiden.

 

10. Vermijd meningsverschillen en spanningen

Soms loopt het project niet snel genoeg en leidt dit tot spanningen tussen jou en de klant. Dit kan verder leiden tot extra vertraging omdat het vertrouwen tussen de twee ontbreekt.

 

Zin in meer?

Word je regelmatig betrokken bij het opstarten en uitwerken van nieuwe projecten? Wil je meer kennis over het aanpakken van projecten? Schrijf je dan zeker in voor de opleiding ‘Projectmanagement van A tot Z (volledige reeks)’ en geniet van een interactieve cursus, met dagelijkse voorbeelden en opdrachten.

 

Bron: Itpedia.nl

Lees ook