War for talent? 5 tips om hem te winnen

by Heidi Didden
War for talent? 5 tips om hem te winnen

Getalenteerd personeel is je belangrijkste wapen in de strijd naar de top. We geven toe, dat klinkt wat afgezaagd. Toch staat deze bewering inmiddels zwart op wit. Het Amerikaanse adviesbureau Gallup (2016) onderzocht wereldwijd 50.000 businessunits in 22 organisaties en totaal 1,2 miljoen medewerkers.

Deze organisaties pasten een ontwikkelstrategie toe waarbij het versterken van de talenten vooropstond. Vergeleken met bedrijven die een talentgerichte aanpak niet of nauwelijks toepasten waren de resultaten bijzonder positief. Zowel op het gebied van klanttevredenheid, medewerkersbetrokkenheid als in sales en winst.

Het is alom bekend dat talent meestal niet in een lange rij voor je bedrijf staat aan te schuiven. Hoe zorg je er dan toch voor dat die ambitieuze IT-professional of die enthousiaste topmarketeer zich aan jou bindt? Hierbij vijf tips.

1. Zorg voor een verhaal

Talent zit vaak niet om werk verlegen. Bied daarom meer dan een ‘leuke job’. Zorg ervoor dat jouw bedrijf een verhaal vertelt. Dat (young) professionals vol trots tijdens verjaardagen of zakenevents vertellen over het gave bedrijf waarvoor ze werken. Het is een misverstand dat je daarvoor een multinational á la Google moet zijn. Zorg voor een verhaal. Een duidelijk doel, een baanbrekend product, een gedurfde visie en enthousiaste missie. Hoe maakt jouw bedrijf het verschil? Voer dit verhaal door in alle uitingen. Het verhaal moet kloppen, enthousiasmeren en bekend zijn bij al je medewerkers. Zorg dat het vuurtje gaat branden. Er is namelijk niets zo besmettelijk als enthousiasme. Dat gaat die goedgetrainde neus van dat ene toptalent gegarandeerd opmerken.

2. Feedback en waardering

De grootste valkuil bij talentmanagement zit in het behouden van talent. Simpelweg een mooi klinkende functietitel en een goed loon is niet (meer) genoeg. Vooral young professionals kiezen meer en meer voor secundaire arbeidsvoorwaarden en geluk in hun werk. Toptalent wordt graag scherp gehouden, maar wordt net zo goed gelukkig van een compliment of een blijk van waardering. Wat dan precies de beste vorm van waardering is, verschilt per persoon. Verdiep je in je personeel en zoek uit wat hén drijft. Is dat een schouderklopje? Een publiekelijk bedankje? Of toch een extra vrije dag? Een minimale inspanning voor een enorme berg extra motivatie. Voor zowel die gloednieuwe manager als je trouwe assistent. Extra tip: laat deze instelling ook tijdens sollicitatiegesprekken doorschemeren. Dat kan voor die getalenteerde kandidaat net de reden zijn om voor jouw bedrijf te kiezen en die (andere) multinational links te laten liggen.

3. Vrijheid, blijheid

Leg je personeel niet aan de ketting, maar laat ze vrij. Zorg dat ze hun eigen verantwoordelijkheden hebben en vertrouw erop dat je medewerkers het beste voor hebben met jouw bedrijf. Moedig flexibele werktijden, veel eigen inbreng en thuiswerken aan, in alle lagen van de organisatie. Deze vrijheid zorgt voor tevreden, gelukkige medewerkers die de vrijheid die jij ze geeft niet zomaar misbruiken. En doen ze dat wel, dan spoor je op deze manier rotte appels extra snel op. Natuurlijke selectie in zijn optimale vorm!

4. Stip aan de horizon

Organisaties zijn de laatste decennia steeds minder hiërarchisch geworden. De baas is je beste vriend en vrijwel elke organisatie claimt dat ‘de deuren altijd openstaan’. Een goede ontwikkeling, maar waak ervoor dat je organisatie niet té plat wordt. Want als er geen uitdagendere functie, meer aanzien of een stijgend loon tegenover staat: waarom zou je jezelf dan nog jarenlang volledig uit de naad werken? Ambitieuze strebers willen graag weten waar ze kunnen staan over 1, 3 of misschien wel 10 jaar. Heb jij geen doorgroeimogelijkheden voor hen? Dan zoeken ze die wel ergens anders.

5. Persoonlijke ontwikkeling

Toptalent wil beter worden. Wie beter wil worden, snakt naar leren, nieuwe informatie. Verdiepen en verbreden. En dit is dan ook een belangrijk element bij het kiezen van een nieuwe werkgever. Geef dus ruimte aan die persoonlijke ontwikkeling en maak dat duidelijk aan je potentiele toptalent. Laat zien dat persoonlijke ontwikkeling een basisingrediënt is voor het succes van jouw organisatie. Zoek daarin niet een one-size-fits-all. Kijk naar wat jouw medewerkers en jouw organisatie nodig hebben en sluit het aanbod daarbij aan.

Bron: newheroes.com

Zin in meer?

Online trainingsspecialist New Heroes biedt onbeperkt online soft skill en leiderschapstrainingen aan voor een laag bedrag per maand. Jouw medewerkers volgen deze trainingen waar en wanneer zij willen. Op elk mogelijk device. Meer dan 150 trainingen, barstensvol innovatieve werkvormen en praktijkopdrachten. Inclusief de mogelijkheid om leidinggevende en collega’s te betrekken bij het behalen van de eigen doelen.

Tijdens het congres ‘The Future of hr‘ op 11 december brengen Annet Nimeijer en Karlijn Jansen van New Heroes de case van KBC. Schrijf zeker in.

Lees ook