Waarom de ‘trendscout’ in het DNA van elke recruiter moet zitten

by Audrey Van den Bempt

Elke ondernemer wil de beste werknemers aantrekken. Maar hoe doe je dat? Gewoon goed zoeken en netwerken, toch? Innovatie, marketing, branding en technologie gaan hand in hand om nieuw talent aan je bedrijf te binden.

 

Trendscout

Luisteren, resultaatgerichtheid, netwerken en een zeker commercieel vermogen behoren tot de kerncompetenties van een succesvolle recruiter. In een wereld waarin de technologie razendsnel evolueert mogen daar gerust enkele aan toegevoegd worden. Een van de nieuwe vaardigheden die een moderne recruiter zichzelf moet aanmeten is die van ‘trendscout’: iemand die het innovatieve karakter van het bedrijf verpersoonlijkt. Die neus voor innovatie moet in het DNA van elk succesvol HR-team zitten.

 

Innovatie in het DNA

Je kan niet zomaar aan je HR-team vragen om ‘eens vernieuwend uit de hoek te komen’. Je hebt eerst een werkomgeving nodig waarin je elkaar creatief uitdaagt. Eén idee om de ‘trendscout’ van je collega’s aan te wakkeren is een brainstorm houden over technologie. Je vraagt om de laatste tech-snufjes in het oog te houden en eens na te denken over hoe je ze kan toepassen in de aanwerving van nieuw talent.

Nog een idee is het opstarten van een online ‘think tank’. Daarin ontmoet een groep enthousiaste vrijwilligers elkaar – het maakt niet uit van welke sector of met welke functie – om virtueel ideeën te spuien.

 

‘Walk your innovation talk’

Wil je dat nieuw talent jouw bedrijf ziet als modern en innovatief? Dan doe je er goed aan om in het aantrekken van talent verrassend uit de hoek te komen. Dat is niet zo eenvoudig. Nieuwe technologie kan je niet op 1-2-3 inzetten in het rekruteringsproces. Neem er de tijd voor, praat erover met je team, organiseer een brainstorm … en je zal zien dat een goed idee een serieus voordeel oplevert in de jacht op talent. Zeker als je met iets totaal nieuws op de proppen komt.

 

DB Hologram Experience

Een innovatief voorbeeld komt van de Duitse tegenhanger van de NMBS: Deutsche Bahn. Het vervoersbedrijf snorde het concept van een hologram op smartphone op bij een andere onderneming. Ze dropten het in een ‘think tank’ en vroegen de deelnemers om eens na te denken over hoe je het kan inzetten om nieuw talent te overtuigen. In een volgende stap ontwikkelden ze een prototype om de ideeën te testen. Het resultaat is de ‘DB Hologram Experience’, een applicatie die geïnteresseerde werkzoekenden onderdompelt in een virtuele wereld. Daarin beleven ze een ‘day in the life’ van een echt treinbestuurder. Het enige wat ze nodig hebben is een smartphone en een goedkope en eenvoudig te monteren prismalens.

 

Wilt u uw rekruteringstalenten aanscherpen?

Grasduin dan snel in ons aanbod:

 

Bron: Sourcecon

Lees ook