Reboarding: net nu heel belangrijk

by Audrey Van den Bempt
Reboarding: net nu heel belangrijk

Bij reboarding staat het begeleiden van medewerkers tijdens een verandering centraal. Zeker nu, in tijden van corona, is het belangrijk om hier aandacht aan te besteden, zodat iedereen zich goed in zijn vel voelt. Dat doe je door collega’s mee te nemen in de nieuwe realiteit, goed om te gaan met hun verwachtingen, en zowel tijdens als na de transitie te blijven helpen. Corona brengt een nieuwe realiteit met zich mee, en het is waarschijnlijk dat organisaties niet meer zullen terugkeren naar de manier waarop ze voorheen werkten. Om reboarding succesvol te laten verlopen geven we 5 tips mee.

1. Houd rekening met de emoties van medewerkers

Het is belangrijk om te weten wat de emoties, wensen, behoeften en ervaringen van medewerkers zijn. Zodra je hier inzicht in hebt kan je je communicatie erop afstemmen. Het kan helpen om de huidige medewerkers als nieuwe medewerkers te beschouwen, om ze zo net als bij onboarding te laten kennismaken met de nieuwe organisatie.

2. Maak de top bewust van de verandercurve

Als een organisatie in verandering is, lopen de CEO en leidinggevenden voorop. Zij zullen dan ook sneller gewend zijn aan de komende veranderingen dan hun collega’s, die het proces van de verandercurve pas later beginnen te doorlopen. Het zal dus ook langer duren voordat medewerkers een actieve bijdrage kunnen leveren. Sta de top bij om hier met geduld en aandacht mee om te gaan.

3. Een geïntegreerde aanpak en concrete initiatieven

Koppel een geïntegreerde aanpak aan concrete initiatieven en programma’s om medewerkers te helpen zo snel mogelijk de transitie te maken, en goed werk te leveren. Net als onboarding is reboarding de verantwoordelijkheid van de afdeling communicatie & hr. Je kan reboarding zien als het begin van de employee experience in een nieuwe organisatie of structuur. Zorg er dus voor dat je activiteiten elkaar versterken, om zo sneller acceptatie te bereiken. Het zou optimaal zijn als je collega’s actief willen bijdragen aan de nieuwe ambities.

4. Reboarding voor alle medewerkers

Een nieuwe organisatie uitbouwen, dat doe je samen. Neem dus alle medewerkers mee in je verhaal, ook al is de impact niet voor iedereen even groot. Iedereen erbij betrekken is ook beter voor het groepsgevoel. Het is zelfs zo dat je rekening moet houden met een rouwcurve, oftewel de verandercurve. Na grote veranderingen neem je namelijk ook afscheid van hoe het vroeger was.

5. Zorg voor een goede opvolging

Neem medewerkers mee in het nieuwe verhaal en zorg ervoor dat elk contactmoment hierin gekaderd wordt. Overloop de employee journey zodat je eventuele probleempunten op het spoor komt. Zo kan je een plan opstellen op zowel korte als lange termijn, om de employee experience af te stemmen op de nieuwe organisatie. Houd er rekening mee dat leiderschap en interne communicatie de belangrijkste rol spelen.

Bron: hrpraktijk.nl

Zin in meer?

Zou je je eigen onboarding- en reboardingprocessen eens grondig willen aanpakken? Of wil je net dat tikkeltje extra meegeven zodat nieuwe medewerkers zich top voelen? Dan is de opleiding Onboarding van nieuwkomers: moderne visies en praktijken zeker iets voor jou.

In zowel de basisopleiding Hrm van A tot Z als de Hr Business Partner: masterclass kom je alles te weten over de laatste evoluties binnen hr.

Lees ook