Opleidingstrajecten zelfzekerder en kritischer opstellen

by Audrey Van den Bempt

Binnen het hr-bedrijf SBS Skill BuilderS is ‘L&D specialist’ een vrij recente functie. Deborah Verheyden rolde er een jaar geleden als het ware toevallig in. Om theoretische houvast en praktische hulpmiddelen te hebben bij het uitwerken van de opleidingstrajecten volgde ze de basisopleiding L&D manager.

 

Opleidingen anno 2018

Deborah: “Als hr-organisatie zijn we erg bezig met ‘opleidingen anno 2018’. Weinig mensen zitten nog te wachten op een klassikale opleiding. Vandaag moeten trainingen bij de moderne werkcontext passen. Daarom werd een jaar geleden het L&D-team in het leven geroepen. Wij focussen ons op alle trainingen die Skill BuilderS organiseert. Dat zijn zowel opleidingen op maat als open sessies over leiderschap, communicatie, sales, hr tot carrière- en loopbaantraining. Wanneer we een opleidingsvraag krijgen, gaan wij eerst na wat de effectieve opleidingsnood is. Dan pas bepalen we de content en op welke manier we die gaan aanreiken. We bekijken ook steeds welk leertraject de cursisten al afgelegd hebben en hoe ze na de workshop het geleerde kunnen verankeren in hun job. We verzorgen dus het volledige leertraject van a tot z.”

 

De docenten waren stuk voor stuk expert in hun vakgebied. Hun passie voor het onderwerp maakt dat je heel veel bijleert.

Deborah Verheyden

 

Individuele case

“Omdat onze L&D-afdeling vrij nieuw is, wilden we enkele handvaten hebben om efficiënt en effectief te kunnen werken. Die heb ik tijdens deze vierdaagse opleiding zeker gekregen. Iedere cursist moest een case kiezen waarrond hij tijdens de opleiding zou werken. Zo’n concrete case zorgt ervoor dat je erg gefocust bent want je moet meteen de vertaalslag maken tussen wat je geleerd hebt en je werkcontext. Tijdens de wekelijkse meeting met mijn L&D-team heb ik mijn collega’s uitvoerig gebrieft over wat er de voorbije opleidingsdag aan bod gekomen was en bekeken we samen hoe we dat concreet konden toepassen binnen ons bedrijf.”

 

Analysetool als eyeopener voor ons én de klant

“Op basis van de opleiding door Koen Dierckx heb ik een checklist gemaakt waarmee we de opleidingsbehoeften nu beter in kaart kunnen brengen. Daardoor kunnen we een opleidingstraject opstellen dat effectief beantwoordt aan de leernoden waardoor de impact en het leereffect van de training groter is. De checklist bevat een aantal vragen waar we samen met de klant een antwoord op formuleren. We bevragen de huidige (vandaag) en gewenste (morgen) situatie, alsook met welke uitdagingen en kansen we, onderweg naar morgen, geconfronteerd kunnen worden. Die concrete vragen zijn vaak een eyeopener  voor ons én voor de klant waardoor wij een passend aanbod kunnen uitwerken.”

 

Inspirerende thema’s

“De opleidingsdag rond ‘trends in leren’, vond ik enorm interessant. We gebruiken al inspirerende en uitdagende games en oefeningen waarmee we het ervaringsleren tijdens de workshops stimuleren. We willen deze leerbeleving ook aanbieden via een online leerreis die motiveert, stimuleert en resultaten oplevert. De tips uit de opleiding rond leertrends en digitaal leren zijn hierbij zeker een grote meerwaarde!”

 

Zelfverzekerder en kritischer

“Door deze opleiding, en de tool die eruit voortgevloeid is, voel ik me een stuk zelfverzekerder. Ik durf nu ook kritischer nadenken bij het uitwerken van een opleidingstraject. Dat komt onze klanten alleen maar ten goede. We gaan een traject uitwerken dat beantwoordt aan de effectieve leernood waardoor de leerimpact van de opleiding veel groter is.”

 

Ideale combinatie theorie en praktijk

“De verhouding tussen theorie en praktijk vond ik perfect. Er worden wel wat theorieën gegeven, maar er was evengoed een democase en een rollenspel. En dankzij onze persoonlijke case oefeningen konden we de theorie meteen op onze eigen werkcontext toepassen.”

 

Experten als docent

“Wat ik nog sterk vond aan de opleiding is dat ze door verschillende docenten gegeven werd. Elke docent is expert in zijn vakgebied en vertelde met zoveel passie en gedrevenheid dat het heel aangenaam was om naar hen te luisteren. Daardoor haal je extra veel uit de opleiding.”

 

Zin in meer?

Wil je als (toekomstige) L&D manager ook inzicht krijgen in theorie en meteen omzetten naar de praktijk? Bekijk dan de opleiding L&D manager: basisopleiding.

 

 

Deborah Verheyden is L&D Content Specialist bij SBS Skill Builders.

Lees ook