Learning & development: adaptief leren, AI & learning analytics

by Audrey Van den Bempt
Learning & development: adaptief leren, AI & learning analytics

De resultaten van de jaarlijkse enquête van Donald H. Taylor, de Learning and Development Global Sentiment Survey, werden onlangs bekend gemaakt. Bijna 2000 deelnemers uit 92 landen brachten hun stem uit over de nieuwste ontwikkelingen op het vlak van nieuwe leertechnologieën. Dat resulteerde in een ranking van de leermethodes. We zetten de belangrijkste bevindingen voor je op een rijtje.

De top 3

Gepersonaliseerd of adaptief leren staat op de eerste plaats, gevolgd door artificiële intelligentie, met learning analytics als afsluiter van de top 3. Deze drie ontwikkelingen zijn sterk met elkaar verbonden. Artificiële intelligentie (AI) maakt adaptief leren mogelijk, en analyseert educatieve data. Bij adaptief leren ligt de focus tegenwoordig meer op kwalificatie en kennisontwikkeling. Deze top 3-ontwikkelingen krijgen meer en meer waarde op het vlak van onderwijs en opleiding & ontwikkeling.

Drie nieuwkomers

Er duiken drie nieuwe ontwikkelingen op die vorig jaar nog geen plaatsje wisten te veroveren in de ranking. De eerste zijn Learning Experience Platforms (LXP). Deze lijken misschien op Learning Management Systems (LMS), maar inhoudelijk brengen ze iets anders. Met de hulp van AI bijvoorbeeld, wordt er meer content gebracht dan alleen cursusinhouden. LXP’s zijn dus meer een overkoepelend portaal.

Een tweede nieuwkomer is microlearning. Deze toepassing bestaat al langer, maar duikt nu pas op in de ranking. Bij microlearning kan leerstof op korte tijd ingestudeerd worden, met behulp van korte hoofdstukken die gericht zijn op één afgebakend onderwerp. Performance support, de laatste nieuwkomer, ontstond al in de jaren negentig. Nieuwe en veelbelovende technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat deze leermethode zijn weg gevonden heeft tot in de ranking.

Drie ontwikkelingen die uit de ranking gestoten zijn

Gamification, het gebruik van spelelementen, komt niet langer voor in de ranking. Bepaalde elementen van gamification komen echter wel nog voor in bijvoorbeeld virtual reality-toepassingen. Het wordt alleen niet meer apart benoemd. Massive Open Online Courses (MOOC) vind je ook niet langer terug. De oorzaak hiervan kan zijn dat het hierbij meer om onderwijs dan om opleiding & ontwikkeling gaat. Bovendien zijn het vooral individuele gebruikers die zich aanwenden tot MOOC’s. Badges hebben ook hun plaats moeten afstaan. De behoefte om leerprestaties online zichtbaar te maken blijft wel bestaan, maar er wordt minder aandacht aan besteed.

Drie business ontwikkelingen

In de ranking komen ook drie onderwerpen voor die niets met leertechnologie te maken hebben, maar die wel van belang zijn. Er wordt meer geconsulteerd met de bedrijfswereld, men hecht meer belang aan het tonen van de waarde, en de ontwikkeling van opleiding & ontwikkeling-functies krijgt meer belang. Deze drie onderwerpen zijn nauw met elkaar verbonden, en komen de laatste jaren steeds sterker terug. Door meer samen te werken met de bedrijfswereld worden er projecten uitgewerkt waarvan de waarde kan worden bewezen, waardoor er ook meer innovaties ontwikkeld worden voor opleiding & ontwikkeling-functies.

Bron: www.te-learning.nl

Zin in meer?

Wil je meer te weten komen over de nieuwste ontwikkelingen? Wil je de opleiding & ontwikkeling in je eigen bedrijf aanpakken? Dat kan met onze verschillende opleidingen omtrent Learning & development.

Lees ook