HR businesspartners bij KBC evolueren naar een meer strategische, beleidsadviserende en datagedreven rol

by Heidi Didden
Le rôle des partenaires business RH chez KBC évolue et devient plus stratégique.

HR-initiatieven werden vroeger vaak gestuurd vanuit ervaring en een goede mensenkennis. Vandaag zijn data, change- en beïnvloedingsvaardigheden essentieel in HR. Ook bij KBC veranderde daardoor de rol van de HR-business partners: ze evolueerden naar datagedreven beleidsadviserende partners. Om die ‘step-up’ te kunnen maken, werden ze opgeleid en ondersteund met een stevige ’HR Business Partner Masterclass’.

Het ideale profiel van een HR business partner

Ilse Wellens, Coach/Coördinator HR Business Partners in de Headoffice van KBC, heeft een duidelijk profiel voor ogen als we haar vragen wat voor KBC de ideale HR-business partner is. “Op de eerste plaats heb je strategisch inzicht waardoor je op langere termijn kan vooruitdenken met het senior management.” Maar inzicht alleen volstaat natuurlijk niet om een goede sparring partner te zijn. Daarvoor heb je een goed EQ en uitstekende communicatievaardigheden nodig. Je moet je kunnen aanpassen aan je gesprekspartner en een vertrouwensrelatie uitbouwen waardoor je impact kan maken en overtuigen. “Als HR business partner moet je een bruggenbouwer zijn tussen het HR-beleid en de business-strategie. Dit betekent dat je exact moet kunnen inschatten wat de businessnoden zijn, weten wanneer de business klaar is voor een bepaalde stap en je HR-ondersteuningspallet daarop afstemmen. Als je daarnaast ook goed bent in storytelling, dan versterkt dat nog meer jouw overtuigingskracht. Ook inspiratie zoeken buiten het bedrijf en geregeld over het muurtje kijken, zijn vaardigheden die we verwachten van onze HR-business partners”, vertelt Ilse Wellens.

In de functietitel van de HR business partner staat het woord ‘business’ mooi in het midden. Een zakelijke reflex, of ‘business acumen’, staat hoog genoteerd in het profiel van de ideale HR business partner bij KBC. Ilse Wellens beschrijft het als volgt: “Als HR-business partner moet je weten wat de business drijft. Hoe draagt een afdeling bij aan het bedrijfsresultaat? En hoe kan je daaraan als HR professional je steentje bijdragen met initiatieven die leiden tot meer betrokken medewerkers die de juiste vaardigheden bezitten voor de rollen die ze vervullen of verwacht worden te vervullen in de toekomst. Dat zijn cruciale inzichten die je idealiter combineert met een goede organisatiekennis.”

De step up in de praktijk

De vernieuwde rol voor de HR business partners bij KBC ontstond door een wijziging van het HR Servicemodel waarbij radicaal gekozen werd voor “digital first, human when needed” waarbij er werd afgestapt van de rol van de personeelsadviseur, een HR generalist die de business ondersteunde in dagdagelijkse HR-materies en vaak proces- en case-gedreven werkte (aanpak ziekteverzuim, ondersteuning in recrutering, ontslag, onderpresteren…). Maar omdat wetgeving en beleid steeds complexer worden, besliste KBC om specifieke thema’s zoals bijvoorbeeld de re-integratie van langdurig zieke werknemers, de aanpak van onderpresteerders etc… onder te brengen in expertisecentra. Hierdoor werd het case-management volledig toegewezen aan de expertisecentra en maakten een aantal personeelsadviseurs de step-up naar HR Business Partner waarbij ze zich dienden te concentreren op een meer strategische, datagedreven rol, ondersteund door een nieuw opgericht team van People Analytics. Daarnaast werden ook nieuwe mensen aangetrokken als HR Business partner. Een nieuwe rol drong zich op, maar ook een opleiding tot die nieuwe rol.

De nieuwe rol werd verder geconcretiseerd door het in kaart brengen van de cruciale vaardigheden van de toekomstige HR Business Partner. “Zowel de nieuwe als de bestaande HR business partners hebben zichzelf gescoord ten opzichte van het ideale profiel dat we voor ogen hadden. Dit resultaat werd besproken en afgezet ten opzichte van het beeld dat de coach en de HR-directie van de persoon had. Met die resultaten zijn we samen aan de slag gegaan om te bekijken waaraan we willen werken, op korte en lange termijn, in teamverband en op individueel vlak”, vertelt Ilse Wellens. “De vaardigheden waarin we als team nog de grootste challenge hadden, vormden meteen ook de basis van de masterclass, waarvoor we bij Kluwer Opleidingen zijn gaan aankloppen”.

Inspiratie, inzicht en animo

Mijn oog viel op de open opleiding Masterclass HR Business Partner van Kluwer Opleidingen, zegt Ilse Wellens. Deze opleiding leek een groot deel van de aspecten te bevatten, waarin ook onze HR business partners een versnelling hoger wilden schakelen. Samen met Ilse Schepens, learning consultant bij Kluwer Opleidingen, en Raf Vanzeer, de hoofddocent van de Masterclass, hebben we het programma onder de loep genomen, er aan geknutseld en bijgeschaafd tot het helemaal beantwoordde aan onze prioriteiten.

Is er verandering merkbaar, een vijftal maanden na de opleiding? Dat willen we natuurlijk graag weten.

“Het is moeilijk om nu al in te schatten wat het resultaat is van de opleiding en hoe mijn collega’s het vertalen in hun nieuwe rol als HR business partner. Wat wel merkbaar is, is de upskilling in strategisch inzicht. Onze mensen kregen verschillende modellen en kapstokken om de businessstrategie aan op te hangen. Het heeft hun echt de ogen geopend. Ze werden uitgedaagd om er zich verder in te verdiepen of om er meer over te lezen. Op dat vlak was de leeslijst bij elke module heel welkom. Enkele collega’s zijn echt geïnspireerd verder gaan lezen over organisatiesystemen of menselijke relaties, en hebben zelfs al een specifiek model uitgekozen en geïntroduceerd in hun afdeling.”

De Masterclass is allesbehalve een opleiding die in de kast is beland. De opleiding is beginnen leven en regelmatig wordt er naar terug gegrepen.”

Geen cursus in de kast

“Wat me vooral opvalt is hoe de groep HR business partners, die vooraf toch in een verschillende functie en op een verschillend ervaringsniveau zaten, dichter naar elkaar toe gegroeid zijn. Het is een hechte groep professionals geworden, die zich voluit gesmeten hebben. Ze namen contact tussen de opleidingssessies door, verwijzen naar wat ze er geleerd hebben en zijn nu in groepjes verder aan de slag met de actiepunten uit de opleiding. De Masterclass is allesbehalve een opleiding die in de kast is beland. De opleiding is beginnen leven en regelmatig wordt er naar terug gegrepen.”

Terwijl de HR business partners nu beetje bij beetje wat ze leerden in de praktijk brengen en de eerste successen boeken, denkt Ilse Wellens al aan het vervolg van de opleiding: “We beslisten om na een jaar opnieuw te evalueren. De HR business partners zullen zichzelf dan opnieuw inschatten. Waar staan ze en welke evolutie hebben ze individueel gemaakt? Maar ook: wat hebben we gerealiseerd op bedrijfsniveau en waar gaat KBC naar toe? Want KBC zit niet stil en er komen opnieuw wijzigingen aan. En daar zal HR uiteraard ook weer voluit op inzetten.”

Zin in meer?

Interesse in een opleidingstraject op maat van úw hr-people? Contacteer Learning Consultant Ilse Schepens voor een inspirerend gesprek – ilse.schepens@wolterskluwer.com of bel +32 474 74 85 83 .

KBC vond voor haar bedrijfsinterne opleiding inspiratie in de open kalendertraining HR Business Partner Masterclass.

Biografie

Ilse Wellens is HR Business Partner Corporate Staff & Coach HR BP’s bij KBC

Lees ook