De 6 beste strategieën om het engagement van je werknemers te winnen

by Audrey Van den Bempt
De 6 beste strategieën om het engagement van je werknemers te winnen

Het is niet enkel cruciaal om het juiste talent aan te werven, het is van minstens even groot belang dat ze voor je willen blijven werken. Professor William Kahn concludeert dat de engagement van werknemers hoger zal liggen als ze voelen dat ze erbij horen en ze een meerwaarde vormen voor het team. Maar hoe breng je dat voor mekaar? Deze 6 strategieën helpen je al een heel eind op weg.

1. Denk vanuit de werknemer, en niet vanuit het management

De werknemers zijn het fundament van elk bedrijf. Niet weten wat er bij hen speelt, brengt problemen met zich mee. Een enquête of bevraging doet wonderen, maar alleen als deze bestaan uit goed uitgedachte vragen. Waar het meestal fout loopt, is dat vragen zo geformuleerd worden dat ze geen ruimte laten voor antwoorden waar het management niet gelukkig mee zal zijn. Voorzie dus de mogelijkheid om problemen aan te kaarten.

Verder engagement bekom je door per team de resultaten te bespreken in een informele setting. Vraag hun mening over hoe eventuele problemen het best opgelost kunnen worden. Zo toon je je teamleden dat je hen vertrouwt en respecteert, wat hun engagement bij het bedrijf verhoogt.

2. Laat zien dat je luistert

Als er een probleem wordt gemeld, doe er dan ook iets aan, en zorg dat je werknemers weten dat je er iets aan doet. Zo weten je medewerkers dat er niet alleen naar hen wordt geluisterd, maar ook dat hun suggesties bijdragen aan positieve veranderingen.

3. Deel je ideeën en successen met de andere teams

Het voelt altijd goed wanneer je ideeën worden gewaardeerd en overgenomen. Zorg er dus voor dat je werknemers de mogelijkheid hebben om hun tips te delen met hun collega’s. Bijleren van elkaar heeft veel positieve invloeden. Zo ontstaan er nieuwe connecties, en betrek je je collega’s met elkaar.

4. Geef je werknemers een stem

Met een jaarlijkse enquête kom je al ver, maar het is niet voldoende om te weten hoe het gaat met de engagement van je werknemers. Creëer kanalen waar ze problemen kunnen aankaarten en feedback kunnen geven. Je kan bijvoorbeeld overwegen om een discussieforum op te richten. Dit is een overzichtelijke manier om een nieuwe kwestie te verwoorden en feedback van collega’s te ontvangen.

5. Hou rekening met individuele leermethodes en voorkeuren

Besteed aandacht aan hoe je werknemers het liefste bijleren. Dit kan bijvoorbeeld zijn door zelfstudie, of liever in groep. Hou hierbij ook rekening met hoelang iemand kan studeren, en wanneer ze dit optimaal kunnen doen. Bij onlinetraining bijvoorbeeld zou je verschillende manieren moeten aanbieden, naargelang de persoonlijke voorkeuren van je medewerkers. Door geen specifieke manier van leren op te dringen, zullen je werknemers zich gerespecteerd voelen, en zo wordt ook hun betrokkenheid opgekrikt.

6. Bied effectieve strategieën aan om in groep te leren

Klassieke training sessies en bijscholingen zijn nu eenmaal onontbeerlijk om innovaties en nieuwe ideeën aan te brengen. Voorkom dat het een droge, saaie bedoening wordt door goede afspraken te maken met de trainer. Zorg ervoor dat het hele team betrokken wordt. Je team in kleine groepen laten samenwerken levert goede resultaten op. Zo komt iedereen aan het woord en is het makkelijk om elkaar steun en feedback te geven. Eindig met gezamenlijk overleg, en zo behaal je het gewenste resultaat met inbreng van elke collega.

Zin in meer?

Wil je inspiratie opdoen voor een future proof HR-beleid? Schrijf je dan nu in voor de opleiding ‘HRM van a tot z’, of voor de ‘HR business partner masterclass’.

Tijdens het congres ‘The future of HR: attract – engage – digitalise‘ op 11 december 2019 krijgt u ook op al deze vragen een antwoord. Ontdek het programma met als keynotes Fons Leroy en Elke Van Hoof.

Lees ook