Dit zijn de 12 richtlijnen voor L&D in 2020

by Audrey Van den Bempt

Onze wereld verandert in sneltempo. Hebben we ook onze leer- en trainingsstijlen hieraan aangepast? Of vragen we aan onze mensen om op dezelfde manier bij te leren als 10 jaar terug? Sean McPheat, Stichter en CEO van MTD Training Group, ziet 7 sleutelfactoren die onze manier van leren de komende jaren zullen beïnvloeden. Daaruit leidde hij 12 richtlijnen af waaraan het nieuwe leren het best beantwoordt.

 

Deze 7 sleutelfactoren beïnvloeden onze manier van werken de komende jaren:

  • De grotere instroom van millennials zal een enorm effect hebben op de aanpak van L&D.
  • Mensen zullen meer erkenning vragen voor de training en opleidingen die ze gevolgd hebben, zodat zij hun waarde aan toekomstige werkgevers kunnen tonen.
  • Bijleren kan op verschillende manieren. Ingegeven door de nieuwe technologieën van nu en de volgende vijf jaar.
  • De grens tussen L&D en de aanpak van organisaties vervaagt. Hierdoor wordt bijleren gezien als een naadloze aanvulling op het werk zelf.
  • Persoonlijke leermethodes worden crucialer in de ontwikkeling van vaardigheden, in tegenstelling tot groepsaanpak.
  • L&D professionals zijn gebaat met een breder zakelijk inzicht. Leerinitiatieven richten ze best op toekomstige opportuniteiten, zoals verandering aansturen en nieuwe technologische vooruitgang ontwikkelen.
  • De leercultuur wordt een waardevolle bedrijfseigenschap. Bijleren is cruciaal om resultaten te boeken. En daarom is het zinvol hiervoor tijd en geld vrij te maken.

 

Op basis van deze 7 inzichten stelde Sean McPheat 12 richtlijnen op waarmee L&D de nieuwe leercultuur binnen organisaties succesvol kan installeren.

 

        1.  Leren, een sociale ervaring

Vlot contact leggen met anderen, elkaar aanvoelen en stimuleren is meer dan ooit belangrijk. Ook binnen leeromgevingen is het goed sociale relaties aan te knopen. Millennials, die het gewoon zijn te interageren via social media, ervaren het als een uitbreiding van hun dagelijkse werkervaring.

 

        2.  Leren, state of mind binnen de bedrijfscultuur

Managers en medewerkers moeten de werkomgeving ervaren als een waardevolle gelegenheid om te leren en creatief te zijn. Des te meer de organisatiecultuur dit ondersteunt, durven mensen experimenteren en innovatieve suggesties aanbrengen.

 

        3.  De grens tussen leren en werk vervaagt

L&D vormt voor de meeste medewerkers een integraal onderdeel van de werkervaring. Het idee dat we ofwel gaan werken, ofwel een training volgen, behoort tot het verleden. Werk en ontwikkeling zijn met elkaar geïntegreerd.

 

        4.  Coachen met ‘on the job’-situaties en -methoden

Managers kunnen meer leermomenten benutten op basis van ‘on the job’-leersituaties met afwisseling tussen rollen en verantwoordelijkheden. Hierdoor kunnen ze onmiddellijk feedback geven. Zo ondersteunen ze de ontwikkeling van hun medewerkers en verhogen ze hun zakelijk inzicht.

 

        5.  Creatief, flexibel en innovatief denken aanmoedigen

Spoor werknemers aan om hun ideeën uit te breiden en meer risico’s te nemen binnen de leercultuur. Door ruimte te geven aan creatief denken zet je de poort open naar evolutionair denken.

 

        6.  Wereldwijde interactie

Tegen 2020 is het normaal voor (internationale) bedrijven om hun cultuur en ideologie te verspreiden zodat iedereen dezelfde taal spreekt. L&D kan veel opsteken van multiculturele (leer)stijlen. Medewerkers zullen leren om nieuwe ideeën aan te passen en te implementeren in hun eigen werkomgeving.

 

        7.  L&D aanpakken zoals het brein werkt

95% van onze kennis over het brein werd in de laatste 25 jaar verworven. Met behulp van deze recente kennis kan de snelheid en kwaliteit van het leren er dus enkel op vooruitgaan. L&D-processen worden geoptimaliseerd om verbindingen tussen neuronen te stimuleren en snellere antwoorden op leerbehoeftes mogelijk te maken.

 

        8.  De prestatie en groei van medewerkers wordt persoonlijker

De pedagogische aanpak van bedrijven op het vlak van de L&D zal veranderen omdat leren meer de verantwoordelijkheid wordt van het individu dan van het bedrijf. Dit betekent dat we meer gepersonaliseerde, carrièregerichte leerinitiatieven zullen ontwikkelen. En dat medewerkers zichzelf aansturen om te groeien in hun carrière en bedrijf.

 

        9.  Go the extra mile

Het tijdperk waarin medewerkers hun uurtjes komen kloppen en betaald worden om op te dagen en het vereiste minimumwerk te doen, zal uitdoven. Medewerkers worden aangemoedigd om met nieuwe L&D-initiatieven hun toegevoegde waarde te verhogen. Ze beseffen immers dat ze achterblijven als ze niet groeien en investeren in hun vaardigheden.

 

        10.  Nieuwe concepten en zakelijke ideeën

Het administratieproces en het tijdsverlies als gevolg van details zal verminderen omdat de rol van L&D evolueert naar het aansturen van bedrijfsverandering en daarbij iedereen aan boord krijgen. Verandering zal sneller moeten gebeuren en onderdeel worden van het werkproces.

 

        11.  Het geleerde uitwerken, delen en samenwerken

Content, video’s, podcasts, wiki-pagina’s enz. worden het gebruikelijke mediaformaat om concepten en ideeën tussen lerende personen te delen. Millennials zullen deze veranderingen bekrachtigen door voortdurend te innoveren. Ze zullen het mogelijk maken voor anderen om te leren door te delen.

 

        12.  Gamification stimuleert probleemoplossend denken

Gamification breidt de kennis en vaardigheden van de medewerkers uit. Ze kunnen veilig experimenteren, risico’s nemen en leren onbewust bij terwijl ze spelen. De drempel om te leren valt weg. Gamification heeft een enorm potentieel. Het stimuleert probleemoplossend denken, doorzettingsvermogen, het nemen van risico’s en aandacht voor details.


Samenvatting

Tegen 2020 evolueert L&D van een geïsoleerde rol naar een leercultuur waarin leren wordt beschouwd als heel relevant voor de groei van het bedrijf en tegelijk verrijkend voor de persoonlijke groei van de werknemer.

 

Zin in meer?

In een werkomgeving die onderhevig is aan constante verandering en onzekerheid, speelt L&D vandaag een cruciale rol. Ben je benieuwd naar wat L&D voor jou kan betekenen? Als L&D-manager? In de toekomst? Schrijf je dan zeker in voor één van onderstaande opleidingen:

 

Bron: Sean McPheat

Lees ook