5 trends: van trainen naar leren

by Audrey Van den Bempt
5 tendances : de la formation à l’apprentissage

“Training is no longer the default solution…” Deze rake woorden van David Kelly – één van de keynotesprekers op #LearningTechDay – gebruik ik nog vaak tijdens presentaties. Onmiddellijk gevolgd door een disclaimer dat ik als tech-aficionado oprecht overtuigd ben van de meerwaarde van klassikale trainingen in een modern leerbeleid. Alleen heb je als L&D-professional door die technologie een pak meer mogelijkheden om leren een echte meerwaarde te geven in jouw organisatie.

Enig probleem: hoe houd je het hoofd boven water te midden van al die trends? En waar moet je echt de focus op leggen de komende maanden? Hieronder vind je alvast 5 trends om in het oog te houden.

1. De mens komt (terug) centraal te staan

Toen de technologische revolutie enkele jaren geleden heel wat veranderde, zo ook binnen L&D, had ook ik vaak het gevoel dat de focus té veel op technologie kwam te liggen. Technologie was een doel geworden, en geen middel meer. We sprongen van hype over buzzword op trend, om toch maar mee te zijn met de nieuwste ontwikkelingen. Zonder echt stil te staan bij onze echte klant: de medewerker! Het menselijke aspect – getuige het succes van o.a. design thinking en employee centricity – komt terug centraal te staan. En dat is goed, want alleen door te vertrekken van de reële noden en behoeften van jouw doelgroep, kan leren impact creëren.

2. Gedaan met de nonsens!

Toegegeven, het titeltje hierboven is misschien scherp uitgedrukt. Maar, kijk gerust even in je eigen L&D-omgeving en je zal zien dat praktijken zoals MBTI, leerstijlen, generatie denken, 70:20:10… nog steeds te pas en te onpas gebruikt worden om leren vorm te geven.

Gelukkig heeft L&D de laatste jaren een bocht genomen en wordt het wetenschappelijk onderbouwde werk van mensen zoals Pedro De Bruyckere, Will Thalheimer en Paul Kirschner meer en meer naar waarde geschat.

Blijf dus zeer kritisch, durf alles in vraag te stellen en slik niet eender welk verkooppraatje. Verdiep je echter in de evidence-based kant van leren om nog meer impact te hebben. En onthoud: goed onderbouwde leertrajecten hebben nood aan herhaling, feedback, variatie en spacing als kritische componenten.

3. Alles wordt korter

Je hebt de term ‘microlearning’ ongetwijfeld wel al horen vallen, en je ziet her en der claims dat alles opgeknipt moet worden in korte modules, snackable, bit-sized, … Klinkt plausibel, maar enkel als het gebeurt om de juiste redenen: het ondersteunen van leren op de werkplek (performance support), het boosten van formele trainingen, het initiëren van just-in-time leren.

Niet te vergeten: een 9-minuten durende video opknippen in 3 video’s van 3 minuten verandert weinig tot niets. Focus meer op het gewenste resultaat en minder op het middel om dat doel te bereiken.

4. Leren is werken en werken is leren

Om écht impact te hebben, moeten we als L&D-professional nog meer aansluiting vinden met de werkvloer. De vraag hoe we onze collega’s kunnen ondersteunen tijdens het uitvoeren van het werk, wordt meer en meer gesteld. En dan biedt performance support het perfecte antwoord. Dankzij de vele (mobiele) technologische mogelijkheden is het als L&D-pro bij wijze van spreken een fluitje van een cent om de stap te zetten richting echte impact. Bestudeer in die context zeker eens de Five Moments of Need van Conrad Gottfredson en Bob Mosher. Zij bieden je mooie inzichten in wanneer mensen nood hebben aan leerondersteuning.

5. Lang leve data!

Ik trap een open deur in als laatste trend, maar ik ben echt overtuigd dat L&D meer en meer kan halen uit de vele data die voorhanden zijn. Het vergt wel een mindswitch om weg te stappen van aanwezigheden en testscores, maar eens je onder de knie krijgt hoe data jouw beleid kunnen ondersteunen, zal je er de vruchten van plukken. Een eerste stapje zet je al door je te verdiepen in de wondere wereld van xAPI (Experience API) en Learning Record Stores.

Betekent dit dat de andere trends, zoals VR, games, content curation, augmented reality, AI, … dan niet belangrijk zijn? Absoluut niet! Maar alvorens je voluit de technologiekaart kan trekken, moeten de fundamenten goed zitten.

Zin in meer?

Heb jij of ambieer je een rol als learning and development manager? Via De L&D manager: basisopleiding verwerf je theoretisch inzicht in je vakgebied en ontdek je praktische hulpmiddelen om een krachtig opleidingsbeleid te voeren.

Mathias is ook spreker tijdens het congres ‘The Future of HR‘ op 11 december 2019. Hij brengt een sessie over hoe u technologie kan intergreren in leren.

Biografie

Mathias Vermeulen helpt organisaties bij het uittekenen van een innovatief hr- en leerbeleid. Hij specialiseerde zich in hr-technologieën en -tools. Hij zette zijn eerste stappen in de wereld van opleiding en ontwikkeling bij Vion vzw en deed vervolgens gedurende 5 jaar ervaring op als L&D manager bij FrieslandCampina Belgium nv.

Lees ook