Uitdagingen en kansen voor de nieuwe accountant

by Eline Swolfs
Uitdagingen en kansen voor de nieuwe accountant

In de veranderende bedrijfswereld verwachten klanten dat hun accountant snel reageert en hen met real-time inzichten ondersteunt en adviseert. Dries Potteau legt uit hoe de nieuwe accountant op deze behoeften kan inspelen.

Nieuwe uitdagingen

Er verandert heel wat in het bedrijfsleven en bijgevolg ook in accountancy. “Robotic accounting zet zich door: bedrijven scannen zelf facturen in en onkostennota’s inlezen gebeurt automatisch. AI en machine learning hebben hun intrede gedaan: facturen worden automatisch herkend, er gebeuren logische checks en deze softwareprogramma’s worden bovendien steeds slimmer door wat ze leren uit het verleden. Ook de communicatie tussen accountant en klant verloopt steeds vaker via tools zoals Yuki, Clearfacts, CaseWare… al blijft voor kmo’s vooral het persoonlijk contact belangrijk.”

Volgens Dries Potteau is de uitdaging voor accountants hierbij dat ze door de bomen het bos blijven zien. “Ze moeten weten wat de verschillende softwaretools kunnen, hoe ze met elkaar interageren en vooral – welke tool voor welke klant het interessantst is.”

Daarnaast stellen ook de klanten zelf andere eisen aan hun accountant. Ze verwachten dat hij meedenkt met hun business en hen met veel kennis van zaken adviseert. Het menselijk aspect blijft daarin heel belangrijk: accountancy is en blijft een kwestie van geheimhouding en vertrouwen.”

Accountants moeten goed weten wat de verschillende softwaretools kunnen, hoe ze met elkaar interageren en vooral – welke tool voor welke klant het interessantst is.
Dries Potteau

Voordelen voor de accountant

Hoewel de uitdagingen groot zijn, ziet Dries Potteau ook veel kansen voor accountants. “Doordat ze minder bezig hoeven te zijn met basistaken zoals het inputten van gegevens, is er meer ruimte voor opvolging van bedrijfsresultaten, financiële rapportering en proactief advies. Zo krijgt de klant sneller – quasi in real time – inzicht in zijn cijfers en kan hij gefundeerde businessbeslissingen nemen. Zijn accountant wordt daarbij zijn klankbord, zijn vertrouwenspersoon. De automatisering en digitalisering bieden de accountant bovendien de mogelijkheid om zich grondig in bepaalde sectoren te gaan verdiepen.”

Relatie accountant-overheid

“Bij de overheid gaat de digitalisering met mondjesmaat en gestaag verder, maar in het bedrijfsleven gaat de vraag en de nood aan de digitalisering van hun processen veel sneller”, vindt Dries Potteau. Toch is volgens hem niet elke vorm van digitalisering even interessant.

Neem nu het voorbeeld van Italië, waar de accountant wordt gepasseerd en bedrijven al hun facturen rechtstreeks moeten uploaden naar het platform van de overheid. De btw-berekening gebeurt dan volledig automatisch. “Maar de overheid heeft niet alle informatie over alle btw-aftrekregels bij alle bedrijven en zelfstandigen. Daardoor maakt ze in 30 tot 40% een foute berekening. Het vraagt veel tijd van de accountant en de overheid om dit recht te trekken, om over de inkomsten die de overheid misloopt nog maar te zwijgen. Dus digitalisering van de overheid, graag, maar wel op een verstandige manier.”

Zin in meer?

Wilt u ook in de toekomst efficiënt boekhouden en de vertrouwenspersoon blijven van uw klanten? Maak kennis met een nieuwe manier van werken tijdens de opleidingen Boekhouden: zesdaagde basisopleiding, Advanced boekhouden en Financieel management: essentials boekhouden en jaarrekening

Biografie

Dries Potteau is manager bij Deloitte Accountancy. Hij begeleidt kmo’s en familiebedrijven op vlak van accountancy, fiscaliteit, strategisch, financieel en juridisch advies. Daarnaast is hij gastdocent aan hogescholen en verzorgt hij interne en externe opleidingen.

Lees ook