Leadership: communicatie is essentieel

by Kluwer Learning Team

Als je vooruit wil met een team, is communicatie essentieel. Het eigenaardige is: we denken allemaal dat we al goed communiceren. Gewoon omdat we ooit leerden spreken en schrijven. We communiceren meestal met goede bedoelingen, maar hoe je boodschap overkomt stemt daar niet altijd mee overeen. Een groot deel van trainer Eric Hermans zijn loopbaan staat in het teken van communicatie in het kader van leiderschap. We stelde hem enkele vragen.

Kan je kort iets vertellen over de opleiding ‘Communicatietraining voor leidinggevenden’?

De opleiding bekijkt communicatie in ruime zin, met veel aandacht voor de ruis die in het proces kan ontstaan. Communiceren als leidinggevende gaat verder dan kanalen en inhoud, ook de manier waarop je de boodschap brengt heeft een grote impact.

Wat zijn de belangrijkste inzichten die de opleiding aanreikt?

In de bedrijfswereld is het vaak zo dat leidinggevenden in die positie komen vanuit een bepaalde expertise. Deze opleiding helpt hen om hun medewerkers mee te krijgen, te inspireren en te motiveren door middel van communicatie.

De kracht van de opleiding zit erin om de ander in zijn waarde te laten. Je leert hoe je jouw medewerkers kunt ondersteunen. Een ander aspect van communicatie is leren luisteren en feedback geven. Een schouderklopje geven kan iedereen. Maar ook als iets niet goed loopt kun je op een constructieve, coachende en correcte manier feedback geven. De nadruk ligt op dialoog. Er is vaak nog te veel discussie, waarbij standpunten tegenover elkaar geplaatst worden. Maar het is juist door te luisteren en door te vragen dat je die dialoog opbouwt.

Kan je een voorbeeld geven van een interessante case?

Onlangs was er een cursist die door een gebrek aan assertiviteit moeite had om onmiddellijk actie te ondernemen wanneer iets fout ging bij een medewerker. Heel vaak moet je de moed vinden om de inzichten uit de opleiding toe te passen. In dit geval: bekijk het gedrag van die medewerker en benoem het gevoel dat je daarbij hebt. Stel je de vraag of de medewerker zich wel bewust is van de gevolgen en van wat jij zou willen. Die cursist heeft die boodschap tussen de lessen door letterlijk meegegeven aan zijn medewerker en was verrast door de sterke en onverwachte impact van die aanpak.

Heb je nog tips?

Aan de hand van het voorbeeld: durf eens uit je comfortzone treden. Vertrek vanuit het perspectief van de ander en probeer dat te begrijpen. Spreek in ik-boodschappen. Ga niet met de vinger wijzen. Durf de emotie te benoemen. Er zijn 3 essentiële onderdelen aan een boodschap: je stelt een gedrag vast en benoemt het, omschrijft het gevoel dat je daarbij hebt en als laatste welk gevolg je zou wensen.

 

Eric Hermans is gepassioneerd door coachen en leiden. Hij blijft de evoluties en ontwikkelingen in de sector bestuderen en volgde meerdere opleidingen op het vlak van motiveren, besturen, spreken en coachen. Hij is gecertificeerd coach, spreker en founding partner van het John Maxwell Team.

 

Meer weten?

Wil je ook beter leren communiceren als leidinggevende? Volg dan de ‘Communicatietraining voor leidinggevenden‘ met trainer Eric Hermans.

Interesse in een gesprek over de opportuniteiten voor uw organisatie rond leadership en communicatie.
Neem dan contact op met learning consutant Koen Dierckx op het nummer +32 15 36 21 78 of via mail naar koen.dierckx@wolterskluwer.com.

 

Lees ook