“Elk conflict is uniek.”

by Tomek Joos
“Elk conflict is uniek.”

Conflicten zijn nefast voor de productiviteit en de werksfeer. Iedereen krijgt er weleens mee te maken. Door conflicten op tijd aan te pakken voorkom je een escalatie van de onenigheid. Bovendien ontstaat er uit een goed opgelost conflict vaak iets moois, handig dus als je weet hoe je dit aanpakt.

Daniel Jérôme was directeur van de Franse Alliantie in Colombia en het Europees Parlement. Sinds 2005 is hij coach voor de publieke en private sector binnen Europa om teams authentiek en performant te laten samenwerken en trainer bij Kluwer Opleidingen. We stelden hem enkele vragen ivm conflicthantering.

Wat houdt conflicthantering in?

We hebben allemaal een eigen visie op ons werk, ons leven en de invulling ervan. Logisch dat het wel eens botst met mensen die er anders over denken. Maar we hebben nood aan die diversiteit en onenigheid, want zonder conflicten zouden er nooit veranderingen of verbeteringen worden doorgevoerd, nieuwe ideeën uitgewerkt, of grote projecten afgeleverd. Toch blijft omgaan met conflicten voor veel mensen moeilijk en onaangenaam. Dat ligt vaak niet aan de inhoud van het conflict – daar willen we het liefst zo snel mogelijk vanaf – maar eerder aan de manier waarop het moet worden aangepakt.

Kan je kort iets vertellen over de opleiding?

In de opleiding ‘Conflicthantering’ krijgen deelnemers de kans verschillende strategieën toe te passen en zich eigen te maken via rollenspelen en conflictsituaties uit de eigen praktijk. Deelnemers krijgen inzicht over de werking van de strategieën in verschillende situaties en waarom sommige strategieën in bepaalde situaties niet werken of passen binnen de cultuur van de organisatie. Ze leren een conflict aan te pakken eerder dan te vermijden, juist te interpreteren en om te buigen naar een compromis. Tot slot leren deelnemers preventief conflicten weren door feedback te geven en te ontvangen.

“Elk conflict is uniek.”
DANIEL JÉRÔME

Kan je een voorbeeld geven van een interessante case?

Een leidinggevend team ging met deze methode aan de slag. Het doel? De samenhang, efficiëntie en sfeer verbeteren en een conflict bijleggen tussen twee tegengestelde kliekjes binnen een nieuw team. Ze zetten zich over hun meningsverschillen heen en zijn met hernieuwd enthousiasme op een nieuwe manier beginnen functioneren als team.

Heb je nog praktische tips voor conflicthantering?

Probeer de reflex te hebben om de sterktes van jezelf en partij waarmee je in conflict ligt te identificeren en te waarderen. Zorg ervoor dat de bestaansreden van je organisatie voor iedereen duidelijk is: welke boodschap willen we naar buiten brengen? Is voor iedereen duidelijk wie wat en op welke manier beslist binnen het team? Wordt dat ook door iedereen aanvaard?

Zin in meer?

Klaar om conflicten bij de hoorns te vatten? Volg dan de 2-daagse opleiding Conflicthantering.

Biografie

Daniel Jérôme was directeur van de Franse Alliantie in Colombia en het Europees Parlement. Sinds 2005 is hij coach voor de publieke en private sector binnen Europa om teams authentiek en performant te laten samenwerken.

Lees ook