Alain Molinard is net terug uit vakantie en vol frisse ideeën. Over Learning & Development en levenslang leren bijvoorbeeld, een van zijn stokpaardjes als Head of Training bij BASF. “Ik heb me trouwens net zelf gewaagd aan mijn eerste jazzpartituur voor gitaar”, vertelt hij niet zonder trots. Professioneel volgt hij ontwikkelingen in Learning & Development op de voet op.

Zijn nieuwsgierigheid en jarenlange ervaringen leidden tot interessante inzichten. Alain vertelt honderduit over wat hem inspireert en waar hij zelf het meest uit leert. Af en toe windt hij zich op, al kan hij zichzelf ook relativeren. Hier spreekt iemand met passie voor zijn vak.

JUST DO IT

Alain Molinard: “Binnen Learning en Development hoor je vaak spreken over de 70-20-10 verhouding: 70 % leer je door zelf dingen te doen, 20 % door van anderen te leren en maar 10 % via formele opleidingen. Ikzelf heb vooral veel geleerd uit dingen doen die nog nooit gedaan zijn. Door onverwachte bumps in the road kom je soms op iets nieuws uit. Ik probeer altijd zelf te streven naar vernieuwing, doordacht op avontuur gaan. Ook anderen probeer ik mee te krijgen op avontuur. Dat lukt als je jouw verhaal met enthousiasme brengt.

Iedereen die enthousiasme uitstraalt inspireert mij, of dat nu een collega, leidinggevende, vriend, familielid of kennis is. Dé rolmodellen voor mij zijn creatieve doorbijters of mensen die zich in de privésfeer ergens voor engageren. Die geven je energie en moed om ergens mee verder te gaan.

Wees niet blij met de status quo, maar zoek altijd naar iets nieuws dat je boeit, ook in je vrije tijd. Ik geloof in een goede work-lifebalans. Zelfs al ben je met veel zaken bezig, wil dat niet zeggen dat je ook mentaal extreme stress ervaart. Soms kan je door die afwisseling net je gedachten verzetten. Pas op, ik hou ook van mijn hangmat in de tuin (lacht). Maar geen weken aan een stuk.”

 

Wees niet blij met de status quo, maar zoek altijd naar iets nieuws dat je boeit, ook in je vrije tijd.

 

VAN GEMIDDELDEN NAAR OLYMPISCHE TEAMS

“Ik vind geluk en motivatie een gedeelde verantwoordelijkheid. Het is al te makkelijk om als medewerker te zeggen dat jouw chef de oorzaak is van demotivatie of een gebrek aan energie. Elke werknemer zou zichzelf moeten afvragen wat motiveert en energie geeft. Praat erover met je leidinggevende, die de verantwoordelijkheid heeft om maximaal in te spelen op jouw motivatie en je zo als werknemer te laten ‘renderen’. Ook de meer conservatieve leidinggevende moet naargelang de noden een werknemer meer zelfstandigheid of meer sturing aanbieden. Diversiteit is belangrijk: bij complementaire teams kan je elke medewerker de taken geven die hem of haar het best ligt.

Talentmanagement is enorm geëvolueerd. Dat merk je door de benaming alleen al. Vroeger was dat zuiver gap denken: men vertrok vanuit een negatief verhaal. Tijdens gesprekken keek een leidinggevende vooral naar je werkpunten. Maar dat is heel frustrerend. Als je ergens van nature niet goed in bent, heb je meestal ook geen zin om dat te doen. Anderzijds leidt dat er ook toe dat je een hele hoop medewerkers krijgt die ergens gemiddeld in zijn. Nu vertrekken we vanuit een positief verhaal: waar is iemand van nature al goed in en hoe kan dat talent verder ontwikkeld worden? Dan krijg je Olympische teams die uitstijgen boven het gemiddelde. Medewerkers gaan hun talent met veel meer plezier ontplooien.”

EEN PLEIDOOI VOOR DE MILLENNIAL

“Wij moeten allemaal langer werken van de overheid. Als we ons afvragen hoe we zestigers kunnen blijven inzetten, laten we hen vaak opleidingen geven, omdat ze een waanzinnige bagage aan kennis bezitten. Maar aan wie geef je opleiding? Aan diegenen die net van de schoolbanken komen. De gap tussen generaties is nog nooit zo groot geweest en die komen direct met elkaar in contact. Bij de opstart van een nieuw project vraagt de oudere generatie bijvoorbeeld altijd naar de projectleider en wanneer er wekelijks samengezeten wordt. Jonge mensen uit generatie X, Y en Z denken helemaal anders: kunnen we niet gewoon een Whatsapp-groep maken? Je gaat toch geen week wachten met een vraag totdat je een team-bijeenkomst hebt? Dat is een fantastisch idee, maar je moet dat ook mogelijk maken.

Nu spreek ik als een vijftigjarige (lacht), maar ik vind die jonge binnenkomende profielen fantastisch: onze jeugd heeft echt verantwoordelijkheidsgevoel. Zij zijn opgegroeid met digitale skills, dus je stemt je Learning & Development daar ook op af. De jongere lichting leert door micro learnings, door dingen kort even op te zoeken. Die digitalisering kunnen we niet negeren. We moeten onze lesgevers daarin thuis maken en meer streven naar een wisselwerking tussen generaties. De huidige technologie kan helpen om voor korte boeiende leermomenten te zorgen. Via YouTube of Wikipedia kan je bijvoorbeeld zelf je leermomenten kiezen. Toch vind ik een klassieke klassikale training nog altijd een zeer sterke wijze van interactieve kennisoverdracht, niet enkel tussen lesgever en cursist, maar evengoed tussen de cursisten onderling.”

Alain Molinard, Head of training bij BASF

 

 

 

 

Meer weten?

Wil je zelf bijleren hoe je kan doorgroeien naar een leidinggevend niveau? Leer coachen via zelfinzicht en schakel over van operationeel naar strategisch denken via het Management Skills Program. Ook de opleiding Management Development Program kan voor jou interessant zijn.

Lees ook